16.08 Plany ministerstwa dotyczące e-faktur
Interpelacja nr 16721
do ministra finansów
w sprawie rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur
Szanowny Panie Ministrze! W polskim systemie podatkowym nie ma możliwości przesyłania faktur w formie standardowego listu elektronicznego (e-mail) z załącznikiem w formacie np. PDF. Pomimo rozpowszechnionej praktyki przesyłanie faktur e-mailem traktowane jest jako wystawianie i przekazywanie faktur w formie elektronicznej niespełniające wymogów rozporządzenia, tj. bez bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub wymiany danych elektronicznych (EDI).
Z uwagi na to, że z jednej strony istnieje możliwość wystawiania faktur papierowych bez podpisu, a drugiej strony nastąpił wyraźny postęp technologiczny w zakresie łączenia się urządzeń elektronicznych (np. jest możliwy wydruk faktury na drukarce znajdującej się kilka tysięcy kilometrów od komputera, gdzie polecenie wydruku zostaje wydane), utrzymywanie sztywnych i drogich w stosowaniu reguł przekazywania faktur w drodze elektronicznej wydaje się być przestarzałe.
W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra z następującym pytaniem: Czy ministerstwo nie zamierza wprowadzić możliwości przesyłania faktur w formacie gwarantującym integralność danych w formie standardowego listu elektonicznego (e-mail)?
Posłowie Jacek Tomczak
i Jan Filip Libicki
Poznań, dnia 14 czerwca 2010 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – z upoważnienia ministra –
na interpelację nr 16721 w sprawie rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r.
w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur
Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 5 lipca 2010 r., znak: SPS-023-16721/10, przy którym została przekazana interpelacja panów posłów Jacka Tomczaka i Jana Filipa Libickiego dotycząca rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), uprzejmie informuję.
W świetle przepisów o podatku od towarów i usług faktury elektroniczne muszą spełniać wymagania określone w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), jak również w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, ze zm.). Ponadto szczegółowe regulacje dotyczące faktur elektronicznych zawarte zostały w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
- poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.
Faktury przesłane w formie elektronicznej muszą być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania (§ 6 ust. 5 cyt. rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r.).
Ww. przepisy cyt. rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. znajdują uzasadnienie w dyrektywie 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Biorąc jednak pod uwagę, że dobiegają właśnie końca trwające na forum Unii Europejskiej prace nad zmianą dyrektywy 2006/112/WE w zakresie m.in. fakturowania elektronicznego, oraz w związku z pracami nad ustawą o podpisie elektronicznym, w Ministerstwie Finansów podjęte zostały prace oceniające możliwość ewentualnej zmiany ww. rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w kierunku uwzględniającym zmieniające się otoczenie prawne i technologiczne. Po zakończeniu tych prac podejmę decyzję co do kształtu przyszłych rozwiązań w podatku od towarów i usług w ww. zakresie.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Maciej Grabowski
Warszawa, dnia 13 lipca 2010 r.
