Zmiany w KPiR obowiązujące od 11.05.2013:
- Nowe dokumenty księgowe – nowelizacja rozporządzenia o KPiR
- Faktury za auto w KPiR bez numeru rejestracyjnego
- Zmiany w zasadach przeprowadzania spisu z natury
16.05 Kasa fiskalna a wpisy w KPiR lub ewidencji ryczałtowca – zmiany przepisów
Od 11 maja 2013 r. zmianie ulegają zasady ewidencjonowania dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych informacji wynikających z raportów sporządzanych w kasie fiskalnej.
Podatników, którzy obroty zaewidencjonowane na kasie fiskalnej ewidencjonują na podstawie zestawień sporządzanych na podstawie miesięcznych zestawień raportów dobowych czeka spore ułatwienie. Dotychczas podstawą wpisu do KPiR (odpowiednio – ewidencji przychodów ryczałtowców) było zestawienie zawierające:
- numer kolejny wpisu,
- numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy,
- numery i daty raportów dobowych,
- wynikającą z raportów łączną kwotę należności pomniejszoną o łączną kwotę podatku i skorygowaną o wartości dotyczące zwrotów towarów wynikające z odrębnych ewidencji.
W przypadku podatników prowadzących ewidencję przychodów dla celów ryczałtu ewidencjonowanego wprowadzono zasady księgowania na podstawie raportów dobowych lub miesięcznych z kas fiskalnych. Na ich odwrocie podatnik wpisać musi łączną wartość przychodów z podziałem na poszczególne stawki podatku ryczałtowego.
Korygowania kwot wynikających z raportów dobowych i miesięcznych dokonuje się na podstawie danych wynikających z odrębnych ewidencji.
Za taką należy uznać ewidencję korekt kasy fiskalnej, wprowadzoną od 1 kwietnia 2013 r. rozporządzeniem w sprawie kas fiskalnych. Przepisy nie określiły wzoru takiej ewidencji, niemniej wskazały, że musi ona zawierać co najmniej:
- datę sprzedaży;
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Uwaga!Korekty, które nie podlegają ujęciu w powyższej ewidencji, podatnik obowiązany jest opisać na odwrocie raportu dobowego lub miesięcznego. |
Piotr Szulczewski
VAT.pl
