W dniu 7 marca 2012 r. wejdzie w życie ustawa zmieniająca m.in. przepisy Ordynacji podatkowej. W wyniku nowelizacji, w postępowaniach podatkowych i administracyjnych będzie zakładana tzw. metryka sprawy, której wzór oraz sposób prowadzenia zostaną określone przez Ministra Finansów.
Nowelizacja ta w art. 2 wprowadza zmiany w rozdziale 9, działu IV ordynacji podatkowej (dalej: Op), zmieniając zarówno tytuł rozdziału na „Metryki, protokoły i adnotacje”, jak również dodając nowy przepis, a mianowicie art. 171a.
Zgodnie z art. 171a Op w aktach sprawy zakłada się metrykę sprawy w formie pisemnej lub elektronicznej. W treści metryki sprawy wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu podatkowym oraz określa się wszystkie czynności podejmowane przez te osoby wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności.
Metryka sprawy, wraz z dokumentami do których odsyła, stanowi obowiązkową część akt sprawy i jest na bieżąco aktualizowana. Jej wzór oraz sposób prowadzenia określa Minister Finansów w drodze rozporządzenia. Przy określaniu wzoru i sposobu prowadzenia metryki Minister uwzględnia jej treść i formę, a także obowiązek bieżącej aktualizacji. Co więcej, istotne jest aby na podstawie treści metryki możliwe było ustalenie treści czynności w postępowaniu podatkowym podejmowanych w sprawie przez poszczególne osoby.
Prowadzenie metryki w postępowaniu podatkowym nie zawsze będzie obowiązkowe. Minister Finansów określi bowiem – w drodze rozporządzenia – rodzaje spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony ze względu na nieproporcjonalność nakładu środków koniecznych do jej prowadzenia, w stosunku do prostego i powtarzalnego charakteru tych spraw.
Obecnie nie ma ani ustawowego obowiązku tworzenia metryki sprawy (ani administracyjnej ani podatkowej), wskazującej kto i w jakim kierunku kształtował treść rozstrzygnięcia administracyjnego lub podatkowego w sprawie. Decyzję podpisuje osoba pełniąca funkcję organu administracji lub osoba upoważniona. W rzeczywistości autorzy lub współautorzy rozstrzygnięcia w sprawie nie są wyraźnie ujawnieni, a co więcej – nie jest wiadomy sposób kształtowania przez poszczególne, nieujawnione osoby, treści rozstrzygnięcia. W konsekwencji, w obecnym stanie prawnym bardzo trudno jest ustalić odpowiedzialność poszczególnych urzędników za szkody spowodowane wydaniem sprzecznych z prawem decyzji administracyjnych.
Omawiana ustawa zmieniająca zwana jest również niekiedy ustawą o transparentności, ponieważ jej celem jest zwiększenie transparentności udziału poszczególnych urzędników w procesie wydania rozstrzygnięć w sprawach obywateli oraz transparentności uzasadnienia podjęcia takiego a nie innego rozstrzygnięcia w sprawie. Ustawa ta dotyczy, bowiem zarówno rozstrzygania spraw administracyjnych jak i podatkowych, a jej regulacje dotyczące obowiązku prowadzenia metryki zostaną wprowadzone zarówno do Op, jak i kodeksu postępowania administracyjnego.
Prowadzenie na bieżąco metryki sprawy w sprawach podatkowych, ma pomóc w precyzyjnym ustaleniu – nawet po upływie długiego czasu – jacy urzędnicy uczestniczyli w przygotowaniu decyzji, kto przygotowywał jej projekt, udzielał wskazówek odnośnie sposobu załatwienia sprawy i opiniował lub zatwierdzał decyzję.
Metryka sprawy administracyjnej i podatkowej będzie więc dokumentowała udział poszczególnych urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięcia administracyjnego w ramach organu (a więc dokumentowała wewnętrzny proces administracyjny). Zwiększy się, zatem transparentność tego procesu, poprzez utrwalenie w matryce sprawy tego kto i w jaki sposób kształtował treść decyzji, co w konsekwencji ma przyczynić się do zwiększenia poczucia odpowiedzialności urzędników za jakość wydawanych decyzji oraz ograniczyć ryzyko korupcji.
Podstawa prawna:
- art. 2 ustawy z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 186, poz. 1100);
- art. 171a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.).
Marta Grabowska
prawnik specjalizujący się w prawie podatkowym
Jeśli rozliczasz VAT, to niezależnie od tego, czy jesteś księgowym czy przedsiębiorcą musisz pamiętać, że zdecydowana większość kontroli podatkowych prowadzonych przez fiskusa dotyczy właśnie tego podatku. Właśnie po to, abyś Ty mógł spać spokojnie przy¬gotowaliśmy publikację „Vademecum VAT”. Tylko tu i tylko Tobie nasi autorzy – doskonali specjaliści i doświadczeni praktycy – podpowiedzą, jak uniknąć błędów i nie narazić się fiskusowi przy rozliczeniach vatowskich. Dzięki „Vademecum VAT”:
- Unikniesz błędów, które mogą kosztować fortunę.
- Zapomnisz o problemach z prawidłowym interpretowaniem przepisów vatowskich.
- Poznasz rozwiązanie najczęstszych problemów z rozliczaniem VAT.
- Otrzymasz informację o wszystkich planowanych zmianach w VAT wraz z analizą ich skutków dla Twojej firmy.
- Zapewnisz sobie stałe i bezpłatne indywidualne porady eksperta.
Nie zwlekaj, więc i zamów poradnik „Vademecum VAT” już teraz! http://www.vademecumvat.pl/wip/obce/
