Jak ująć anulowaną fakturę w pliku JPK_VAT?

Iwona Maczalska

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do oznaczania faktur VAT stosując ciągłą numerację. Czy należy jednak w pliku JPK_VAT ujmować anulowaną fakturę? Co robić, gdy faktura została anulowana już po złożeniu pliku JPK?

Jak ująć anulowaną fakturę w pliku JPK_VAT?

Jak ująć anulowaną fakturę w pliku JPK_VAT? / YAY foto

Wszystkie pliki JPK_VAT składane przez przedsiębiorców podlegają kontroli ze strony organu skarbowego. Kontrola obejmuje nie tylko same dane finansowe. Pliki JPK_VAT są bowiem weryfikowane również pod względem ciągłości numeracji faktur. O ile sama numeracja faktur VAT nie budzi większych wątpliwości, to problematyczna staje się kwestia faktury anulowanej.

Anulowana faktura w pliku JPK_VAT

Zdarzają się sytuacje, kiedy wystawiona faktura staje się niepotrzebna. Przedsiębiorca dokonuje wówczas jej anulowania. Co w takiej sytuacji dzieje się z plikiem JPK?

Okazuje się, że wszystko zależy od tego, czy anulowana faktura została ujęta w już wysłanym pliku JPK. Ministerstwo Finansów mówi, że ,,Jeżeli taka faktura została wykazana w już złożonym JPK_VAT, to należy wysłać korektę tego pliku bez uwzględniania tej faktury. Jeżeli natomiast nie wysłano jeszcze JPK_VAT, to w składanym pliku nie uwzględniamy takiej anulowanej faktury”.

Nie wiesz jak prawidłowo dokonać korekty pliku JPK_VAT? Dowiedz się więcej w artykule ,,Jak dokonać korekty pliku JPK?”.

Iwona Maczalska,
PIT.pl na podstawie finanse.mf.gov.pl