Skip to content

Deklaracja PIT za 2015 rok za zmarłego według nowych zasad

Dotychczasowe zasady ustalania zobowiązania podatkowego w podatku PIT ulegają w 2016 r. znaczącym zmianom. Podatnik nie powinien już oczekiwać, tak jak do tej pory, inicjatywy organu podatkowego co do prośby o przedstawianie informacji o przysługujących zmarłemu ulg i odliczeń.

Deklaracja PIT za 2015 rok za zmarłego według nowych zasad

Źródło: YAY foto

Do końca 2015 roku fiskus sam przypomniał

Do końca 2015 r. jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organ podatkowy informował spadkobierców, na podstawie posiadanych danych, o wysokości dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o wysokości wpłaconych zaliczek na podatek lub podatku, podając równocześnie przypadającą do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty. Jeżeli spadkodawca poniósł wydatki uprawniające do ulg podatkowych, spadkobierca w terminie 30 dni od dnia otrzymania tej informacji, zobowiązany był zawiadamiać organ podatkowy o wysokości poniesionych wydatków. Po tym terminie organ podatkowy ustalał w decyzji wysokość zobowiązania podatkowego lub stwierdzał nadpłatę podatku.

Od 2016 roku spadkobierca musi pamiętać o PIT za zmarłego

Od 2016 r. procedura ta nie znajdzie już zastosowania, a to ze względu na uchylenie art. 104 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926). Procedura zastąpiona zostaje tradycyjnym postępowaniem podatkowym, w którym to podatnik – spadkobierca zobowiązany jest do wykazania się inicjatywą w przedstawianiu informacji co do ulg podatkowych. W przeciwnym przypadku organ podatkowy wydawać będzie decyzje wymiarowe bez uwzględnienia tych ulg.

Zgodnie z uzasadnieniem uchylenia dotychczasowej procedury, kwestie ustalania „wymiaru podatkowego” spadkobierców w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz orzekania o zakresie ich odpowiedzialności lub uprawnień nie różnią się na tyle od ustalenia tych samych kwestii w innych podatkach, żeby nie mogły być rozstrzygane według wspólnych zasad.

Obecnie w 2016 r. prowadząc postępowanie podatkowe wobec spadkobierców, organ podatkowy zobowiązany jest do przestrzegania zasady prawdy obiektywnej wyrażonej w art. 122 Ordynacji podatkowej, a rozwiniętej w przepisie art. 187 tej ustawy, która obliguje go do podejmowania wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i wyczerpującego rozpatrzenia całego materiału dowodowego.

Dostęp do akt sprawy i przedstawienia dowodu – czyli decyzja na podstawie działań spadkobierców

Wszelkie okoliczności wpływające na obliczenie i wysokość zobowiązania podatkowego lub nadpłaty, będą wynikały z jawnych dla strony akt sprawy lub będą ujawniane na podstawie dowodów posiadanych przez organ lub przedłożonych przez stronę w toku postępowania prowadzonego na podstawie art. 100 Ordynacji podatkowej.

Zatem inaczej niż do tej pory, w stosunku do spadkobiercy prowadzone będzie standardowe postepowanie podatkowe (powinien o tym postępowaniu zostać zawiadomiony), w którym to postepowaniu będzie on uprawniony jako środki dowodowe, przedstawić dokumenty dotyczące ulg i odliczeń osoby zmarłej. Terminem nie będzie jednak tak jak do tej pory 30 dni od dnia powiadomienia. Zgodnie z ogólnymi zasadami organ podatkowy może wyznaczyć stronie – spadkobiercy – termin do przedstawienia dowodu będącego w jej posiadaniu, a termin ten ustala się uwzględniając charakter dowodu i stan postępowania, przy czym nie może on być krótszy niż 3 dni.

W efekcie postepowanie wyglądać będzie znacznie bardziej ogólnie – a zawiadomienie o prowadzeniu postepowania może ogólniej wskazywać na prawo do przedstawiania dowodów, niż do tej pory.

Ponadto organ podatkowy będzie orzekać w jednej decyzji o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców na podstawie decyzji ostatecznych wydanych wobec spadkodawcy oraz jego zobowiązań wynikających z prawidłowych deklaracji (art. 100 § 1 Ordynacji podatkowej). Jeżeli deklaracja złożona przez spadkodawcę będzie nieprawidłowa lub nie została ona jeszcze złożona, orzekając o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców, organ podatkowy jednocześnie ustali lub określi kwoty podatku do zapłaty lub nadpłaty podatku na nich przypadające.

Piotr Szulczewski, PIT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *