Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK?

29.11.2016 10:00 (aktualizacja: )

Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK?

Od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania informacji z prowadzonej ewidencji VAT w formie elektronicznej - poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Comarch, producent i dostawca systemów ERP, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę na temat JPK.

Czy mali i średni przedsiębiorcy są przygotowani na JPK?

Źródło: FORUM

Jej wyniki pokazują stan przygotowania polskich firm do wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów zmian w zakresie kontroli podatkowej.

<< Czy powszechny obowiązek składania plików JPK
wpłynie na podwyżkę cen usług księgowych? [SONDA] >>

Poszukiwania wiedzy o JPK

W gąszczu zmieniających się przepisów prawnych przedsiębiorcy próbują dotrzeć do wiarygodnych źródeł informacji o obowiązkach podatkowych. Zgodnie z wynikami ankiety, największy odsetek ankietowanych firm (31,5 proc.), czerpie wiedzę na temat JPK z informacji medialnych w prasie, telewizji i internecie. Z kolei 29,5 proc przedsiębiorców kontaktuje się bezpośrednio z producentem systemów informatycznych w celu uzyskania wskazówek o JPK. 28 proc. ankietowanych uznaje oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów za źródło wiedzy.

Przedsiębiorcy chcą również i muszą zgłębiać wiedzę na temat przepisów podatkowych. W tym celu biorą udział w konferencjach oraz sięgają po specjalistyczną lekturę. Jak pokazują zebrane w badaniu odpowiedzi, ponad 45 proc. ankietowanych uznaje webinary czyli szkolenia online za najbardziej przystępną formę zdobywania wiedzy, 36 proc. preferuje poradniki w formie książkowej, a 14 proc. szkolenia stacjonarne. Niewielki odsetek firm wskazuje na porady biura księgowego czy też newslettery.

>>> MF informuje: faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK <<<

Od kilku miesięcy zauważamy, że wielu przedsiębiorców kontaktuje się z nami, aby uzyskać informacje na temat Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pracownicy Comarch stale monitorują zmiany wprowadzone w przepisach podatkowych, zgłębiają wiedzę i bardzo chętnie dzielą się nią z naszymi klientami. Wyniki ankiety potwierdzają, że bardzo często to producenci systemów IT są źródłem wiedzy o JPK. Dlatego regularnie organizujemy szkolenia online. Najbliższe odbędzie się już 1 grudnia – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.

Pełna digitalizacja

Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, nałożyła na podatników prowadzących księgi podatkowe obowiązek dostarczania Jednolitego Pliku Kontrolnego w formie elektronicznej. To z kolei wiąże się z koniecznością posiadania programu informatycznego w firmie. Według przeprowadzonej ankiety ponad 35 proc. firm jest wyposażonych w system do obsługi JPK, 26 proc. ankietowanych nie wie, czy ich system spełnia wymogi JPK, a ponad 38 proc. małych i średnich firm nie posiada jeszcze systemu IT dostosowanego do generowania elektronicznego dokumentu. Te firmy będą musiały zakupić i wdrożyć lub zaktualizować posiadane programy informatyczne.

>>> Bezpłatna aplikacja JPK <<<

Wyniki ankiety pokazują, że przy wyborze dostawcy oprogramowania IT ponad 29 proc. ankietowanych MŚP będzie kierować się wsparciem technicznym przy wdrożeniu ze strony sprzedawcy. Dla ponad 24 proc. firm to cena za produkt i usługi będzie odgrywać najważniejszą rolę. Z kolei 43,5 proc. ankietowanych wybierze system do obsługi JPK od producenta, którego oprogramowania firma używa w codziennej pracy.

Przedsiębiorcy przy wyborze dostawcy systemu IT powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na stosunek jakości do ceny oraz na zakres produktów i usług, które oferuje producent. Bardzo ważny jest również potencjał systemów IT. Aktualnie przedsiębiorcy z sektora MŚP poszukują oprogramowania, które obsługuje Jednolity Plik Kontrolny, ale wraz z rozwojem firmy będą potrzebować bardziej rozbudowanych rozwiązań. Szerokie portfolio produktów od jednego dostawcy ułatwi w przyszłości kolejne wdrożenia i da gwarancje sprawnej integracji kilku systemów. W przypadku programów księgowych bardzo istotna jest też ich bieżąca aktualizacja i dostosowanie do zmieniających się przepisów prawa – mówi Zbigniew Rymarczyk.

Jednak samo wdrożenie nie jest jedynym kosztem, który przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę. Albowiem dane przekazywane fiskusowi muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym. O tym wie 55 proc. ankietowanych przedsiębiorców i ponad 56 proc. respondentów posiada już podpis kwalifikowany. Taki podpis skutecznie zabezpiecza dokument przed jakimikolwiek zmianami.

Ankiecie patronował portal INFOR.PL.

Źródło: informacja prasowa Comarch SA