Bloczki mandatów za 1,2 mln zł do wyrzucenia? Profesjonalna utylizacja to koszt 15.000 zł

Piotr Szulczewski

Nowe wzory druków mandatów karnych i usunięcie z obiegu ich poprzednich wersji to szalone koszty dla podatników. Ministerstwo Finansów informuje, że na produkcję bloczków niewykorzystanych mandatów, które nie nadają się już do zastosowania wydano ponad 1.200.000 zł. Jeśli miałyby one zostać zutylizowane – to profesjonalna utylizacja obciążyłaby Skarb Państwa kolejnymi kosztami około 15.000 zł. 

Przepisy prawa pozwalały na stosowanie przez rok bloczków mandatów karnych sprzed zmiany przepisów o przyjmowaniu płatności za mandaty karne. Chodzi zatem o zmianę, zgodnie z którą podatnik ma prawo wybrać jako formę zapłaty - płatność za pomocą terminala płatniczego, co funkcjonariusz zaznaczyć powinien na formularzu mandatu karnego skarbowego.

<<Jak przygotować się do kontroli organu skarbowego?>> 

Wcześniejsze bloczki, obowiązujące przed 6 września 2017 r., nie posiadały takiego oznaczenia. Obecnie, już od 12 miesięcy stosowane są nowe wzory, jednak te niewykorzystane – sprzed zmiany przepisów - mogą być nadal używane przez urzędników. Problem w tym, że zostało jeszcze ok. 450.000 bloczków, które nie posiadają informacji o zapłacie z użyciem terminala. 

Jak się okazuje, koszt produkcji bloczków nie jest niski, bloczek mandatów karnych:

• Z dziesięcioma formularzami mandatów to koszt 1,37 zł,

• Z dwudziestoma formularza mandatów to koszt 2,72 zł.

W efekcie niewykorzystanych i przeznaczonych do utylizacji są bloczki, na których przygotowanie podatnicy (Skarb Państwa) wydał przeszło 1,2 mln zł. Zgodnie z szacunkami można zatem przyjąć, że w wyniku zniszczenia dotychczasowych formularzy Skarb Państwa narażony będzie na stratę w wysokości ok. 1 207 000 zł. Zgodnie z wycenami bloczki 10-formularzowe to strata 26 032,74, natomiast niewykorzystane bloczki 20 formularzowe dadzą stratę 1 180 656,85 zł. 

<<Kontrola i kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe>>

Utylizacja bloczków mandatów karnych – to niebagatelne obciążenie - kolejne  15.000 zł

Aby uniknąć powyższego kosztu Ministerstwo Finansów planuje przedłużenie na kolejny rok okres przejściowy, w którym wykorzystywane będą bloczki w wersji niedostosowanej do obecnych przepisów. Brak możliwości przedłużenia stosowania druków obowiązujących przed 6 września 2017 r. byłby bowiem zdaniem Ministerstwa Finansów przejawem niegospodarności i marnowania publicznych środków. Jak zostało wstępnie wycenione – koszt utylizacji wyniósłby 15.000 zł. 

W efekcie przez kolejny rok – do 6 września 2019 r. kontrolerzy i urzędnicy, muszą posługiwać się drukami, które nie spełniają założeń obecnych przepisów. Czy w tym terminie uda się wykorzystać nieaktualne druki i nie stracić pieniędzy podatników, które  przeznaczono na ich przygotowanie? Czas pokaże.