75 % podatek sankcyjny - nie zapłacisz, spodziewaj się egzekucji

Podatnik, który w związku z wydaniem decyzji określającej zobowiązanie podatkowe z tytułu przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych (dalej: przychody nieujawnione) stanął w obliczu konieczności uiszczenia podatku sankcyjnego, którego stawka wynosi 75% dochodu, powinien uiścić określone w decyzji zobowiązanie podatkowe.

Co stanie się jeśli tego nie dokona? Nie należy spodziewać się niczego przyjemnego. Liczyć się bowiem trzeba w takiej sytuacji, iż wszczęte zostanie postępowanie egzekucyjne regulowane postanowieniami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954,  ze zm., dalej: PEA). Wynika to z art. 2 § 1 PEA stanowiącego, że egzekucji administracyjnej podlegają następujące obowiązki m.in. podatki, opłaty i inne należności, których stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm., dalej: OP). Przepisy zatem nie pozostawiają wątpliwości, co do podstaw prawnych prowadzenia postępowania egzekucyjnego w administracji w odniesieniu do podatku, o którym mowa.

W odniesieniu do omawianego problemu należy wskazać, że organem uprawnionym do stosowania środków egzekucyjnych w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, do zabezpieczania takich należności w trybie określonym w dziale IV PEA jest naczelnik urzędu skarbowego. Istnieją wyjątki od tej zasady, nie dotyczą one jednak opisywanej problematyki.

Podstawę zastosowania egzekucji określa art. 3 PEA, stanowiący, iż egzekucję administracyjną stosuje się do obowiązków związanych z podatkami, opłatami i innymi należnościami do których ma zastosowanie dział III OP gdy obowiązki te wynikają z decyzji lub postanowień właściwych organów. Przepis ten wskazuję bezsprzecznie, iż istnieje wyraźne wskazanie do egzekucji w przypadku niewywiązania się podatnika z obowiązku uregulowania zobowiązania podatkowego określonego decyzją organu podatkowego w związku ze stwierdzeniem w postępowaniu kontrolnym przychodów z nieujawnionych źródeł.

W tym miejscu należy wskazać na bardzo istotny fakt. Otóż zgodnie z art. 239a OP „Decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.” A zatem dopiero decyzja ostateczna otwiera naczelnikowi urzędu skarbowego, będącemu organem egzekucyjnym drogę do prowadzenia egzekucji administracyjnej. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady. Wynika to z możliwości nadania decyzji nieostatecznej rygoru natychmiastowej wykonalności, który może być nadany gdy:

  1. organ podatkowy posiada informacje, z których wynika, że wobec strony toczy się postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych lub
  2. strona nie posiada majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia, lub
  3. strona dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości, lub
  4. okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące.

Powyższe przepisy stosuje się, jeżeli organ podatkowy uprawdopodobni, że zobowiązanie wynikające z decyzji nie zostanie wykonane. Podatnik powinien pamiętać, że na postanowienie w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności służy zażalenie, jednakże wniesienie tego zażalenia nie wstrzymuje wykonania decyzji. Istotnym jest także, iż nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności nie skraca terminu płatności, wynikającego z decyzji lub przepisu prawa.

Ogólna zasada wyrażona w art. 15 PEA stanowi, że egzekucja  administracyjna może być wszczęta, jeżeli wierzyciel , po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku, przesłał mu pisemne upomnienie, zawierające wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego, chyba że przepisy szczególne inaczej stanowią. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia.

Jednakże podatnik, którego zobowiązanie zostało określone decyzją organu podatkowego nie powinien się spodziewać upomnienia poprzedzającego wszczęcie postępowania egzekucyjnego. Wynika to z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2003 r. Nr 9, poz. 106, ze zm., dalej. Rozporządzenie PEA), który stanowi, że postępowanie egzekucyjne może być wszczęte bez uprzedniego doręczenia upomnienia w przypadkach, gdy m.in. należność pieniężna została określona w orzeczeniu.

Zgodnie z PEA wszczęcie egzekucji administracyjnej następuje z chwilą doręczenia odpisu tytułu wykonawczego lub doręczenia dłużnikowi zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, jeżeli to doręczenie nastąpiło przed doręczeniem zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego. Tytuł wykonawczy powinien czynić zadość wymogą określonym w art. 27 PEA. Są to elementy obligatoryjne tytuł wykonawczego. Pamiętajmy, iż egzekucja prowadzona na podstawie błędnie wystawionego tytułu egzekucyjnego lub tytułu niezawierającego wszystkich wymaganych prawem elementów jest przesłanką do wniesienia zarzutów w sprawie prowadzonego postępowania egzekucyjnego, co może doprowadzić, zgodnie z art. 34 § 4 PEA, do umorzenia postępowania egzekucyjnego. Niestety, organ egzekucyjny nie ma obowiązku wstrzymania egzekucji do czasu wydania postanowienia w sprawie zgłoszonych. Wstrzymanie egzekucji jest prawem a nie obowiązkiem organu egzekucyjnego, tak więc zobowiązany może tylko liczyć na dobrą wolę organu. Warto wskazać, że PEA przewiduje w art. 33 katalog możliwych zarzutów, które mogą zostać wniesione przez zobowiązanego. Są nimi:

  1. wykonanie lub umorzenie w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku;
  2. odroczenie terminu wykonania obowiązku albo brak wymagalności obowiązku z innego powodu, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej;
  3. określenie egzekwowanego obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z orzeczenia,
  4. błąd co do osoby zobowiązanego;
  5. niewykonalność obowiązku o charakterze niepieniężnym;
  6. niedopuszczalność egzekucji administracyjnej lub zastosowanego środka egzekucyjnego;
  7. brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia,
  8. zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego;
  9. prowadzenie egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny;
  10. niespełnienie wymogów określonych dla tytułu wykonawczego.

W celu dochodzenia należności organ egzekucyjny może posługiwać się tylko i wyłącznie środkami egzekucyjnymi wskazanymi przez Ustawodawcę. PEA dzieli środki egzekucji na środki odnoszące się do należności o charakterze pieniężnym oraz niepieniężnym. W odniesieniu do omawianego problemu zastosowanie będą miału środki egzekucyjne stosowane do należności o charakterze pieniężnym. Są nimi:

  1. egzekucja z pieniędzy,
  2. egzekucja z wynagrodzenia za pracę,
  3. egzekucja ze świadczeń zaopatrzenia emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego,
  4. egzekucja z rachunków bankowych,
  5. egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych,
  6. egzekucja z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych oraz wierzytelności z rachunku pieniężnego,
  7. egzekucja z papierów wartościowych nie zapisanych na rachunkach papierów wartościowych,
  8. egzekucja z weksla,
  9. egzekucja z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz praw własności przemysłowej,
  10. egzekucja z udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
  11. z pozostałych praw majątkowych,
  12. egzekucja z ruchomości,
  13. egzekucja z nieruchomości.

Organ egzekucji prowadząc postępowanie egzekucyjne i stosując środki egzekucyjne musi pamiętać, iż jego działania muszą być działaniami w zakresie w jakim określa to PEA. Oznacza to, że zastosowanie innych środków egzekucyjnych niż te wymienione w PEA jest niezgodne z prawem. Warto również pamiętać o zasadzie stosowania środków najłagodniejszego środka egzekucyjnego. Zasada ta wynika z art. 7 § 2 PEA. Wiąże się to z tym, że postępowanie egzekucyjne w administracji nie jest forma sankcji lecz ma na celu wyegzekwowanie należności o charakterze pieniężnym lub niepieniężnym od zobowiązanego.

Organ egzekucyjny działając w celu przymusowego dochodzenia należności podatkowych od zobowiązanego powinien, jak wspomniano powyżej, stosować środki egzekucyjne wskazane w PEA i które prowadzą do bezpośredniej ich realizacji. Istnieją jednak pewne granice egzekucji, których organ powinien przestrzegać aby zapewnić zobowiązanemu i członkom jego rodziny minimum egzystencji. Zostały one wskazane w art. 8-12 PEA. Ustawodawca wskazuje:

  1. przedmioty urządzenia domowego, pościel, bielizna i ubranie niezbędne dla zobowiązanego i będących na jego utrzymaniu członków rodziny, a także ubranie  niezbędne do pełnienia służby lub wykonywania zawodu,
  2. kwoty otrzymane z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych,
  3. narzędzia i inne przedmioty niezbędne do pracy zarobkowej wykonywanej osobiście przez zobowiązanego, z wyłączeniem środka transportu, oraz surowce niezbędne do tej pracy na okres 7 dni,
  4. pieniądze w kwocie 760 zł,
  5. wkłady oszczędnościowe złożone w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowych,
  6. wynagrodzenie ze stosunku pracy w zakresie określonym w przepisach Kodeksu Pracy.

Powyżej wskazane zostały tylko niektóre z wyłączeń spod egzekucji, katalog zawarty w ustawie jest znacznie obszerniejszy i warto się z nim zapoznać.

Jak bronić się przed egzekucją? Oprócz wskazanych powyżej zarzutów zobowiązany może wnieść zażalenie do postanowień wydanych przez organ egzekucyjny.

Zobowiązany może także wnieść, za pośrednictwem organu egzekucyjnego w terminie 14 dni od dokonania zakwestionowanej czynności, skargę na czynności egzekucyjne tj. na czynności organu egzekucyjnego, egzekutora oraz przewlekłość postępowania.

W toku postępowania egzekucyjnego mogą wystąpić okoliczności zawieszające lub umożliwiające jego umorzenie.

Postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu:

  1. w razie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłat należności pieniężnej,
  2. w razie śmierci zobowiązanego, jeżeli obowiązek nie jest ściśle związany z osobą zmarłego,
  3. w razie utraty przez zobowiązanego zdolności do czynności prawnych i braku jego przedstawiciela ustawowego,
  4. na żądanie wierzyciela
  5. w przypadkach określonych w innych ustawach.

W przypadku zawieszenia postępowania egzekucyjnego pozostają w mocy dokonane wcześniej czynności egzekucyjne, i co istotne, w okresie zawieszenia w pewnych przypadkach określonych w PEA mogą być dokonywane, za zgodą organu egzekucyjnego, wypłaty z rachunków zobowiązanego po przedstawieniu przez niego dokumentów świadczących o konieczności poniesienia danych wydatków.

Postępowanie egzekucyjne może zostać umorzone jeśli wystąpią przesłanki wskazujące na taką konieczność. Tak więc postępowanie egzekucyjne umarza się m.in.:

  1. jeżeli obowiązek został wykonany przed wszczęciem postępowania;
  2. jeżeli obowiązek nie jest wymagalny, został umorzony lub wygasł z innego powodu albo jeżeli obowiązek nie istniał,
  3. jeżeli egzekwowany obowiązek został określony niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z decyzji organu administracyjnego, orzeczenia sądowego albo bezpośrednio z przepisu prawa,
  4. gdy zachodzi błąd co do osoby zobowiązanego lub gdy egzekucja nie może być prowadzona ze względu na osobę zobowiązanego,
  5. jeżeli obowiązek o charakterze niepieniężnym okazał się niewykonalny,
  6. w przypadku śmierci zobowiązanego, gdy obowiązek jest ściśle związany z osobą zmarłego,
  7. jeżeli egzekucja administracyjna lub zastosowany środek egzekucyjny są niedopuszczalne albo zobowiązanemu nie doręczono upomnienia, mimo iż obowiązek taki ciążył na wierzycielu,
  8. jeżeli postępowanie egzekucyjne zawieszone na żądanie wierzyciela nie zostało podjęte przed upływem 12 miesięcy od dnia zgłoszenia tego żądania;
  9. na żądanie wierzyciela,
  10. w innych przypadkach przewidzianych w ustawach.

Umorzenie postępowania, z wyjątkiem umorzenia z powodu przesłanki przedstawionej w pkt 9, powoduje uchylenie dokonanych czynności egzekucyjnych.

W natłoku skomplikowanych procedur nie powinno się jednak zapominać o zasadach, które rządzą postępowaniem egzekucyjnym. Najważniejszymi dla zobowiązanego są zasady:

  1. zasada legalności – nakazująca stosowanie tylko środków egzekucyjnych określonych w ustawie,
  2. zasada stosowania najłagodniejszego środka egzekucyjnego – stanowiąca, iż organ egzekucyjny powinien posługiwać się środkiem egzekucyjnym, który prowadzi bezpośredni do wykonania obowiązku i stanowi dla zobowiązanego najmniejsze obciążenie,
  3. zasada niedopuszczalności stosowania środków egzekucyjnych, gdy odpadła podstawa prowadzenia egzekucji – zasada zakazu prowadzenia egzekucji gdy obowiązek został wykonany lub stał się bezprzedmiotowy,
  4. zasada poszanowania minimum egzystencji – zakaz pozbawiania obowiązanego środków niezbędnych do egzystencji lub prowadzenia działalności gospodarczej na minimalnym poziomie,
  5. zasada prawdy obiektywnej – zasada ustalania faktycznej sytuacji zobowiązanego, tak aby zastosować odpowiednie środki egzekucji, zgodnie z pozostałymi zasadami.

Przedstawione pokrótce aspekty postępowania egzekucyjnego w administracji świadczą o jego wysokim poziomie złożoność. Podatnik-zobowiązany ma jednak pewne możliwości ochrony przed egzekucją lub przed prowadzeniem jej w sposób niewłaściwy.

Warto także wskazać, iż istnieją skuteczne, zgodne z prawem i bezpieczne, sposoby zabezpieczenia majątku przed egzekucją. Jednakże ze względu na złożoność problematyki egzekucji administracyjnej oraz zabezpieczenia się przed nią należy stanowczo odradzić działanie podatników na własną rękę. Z dużą dozą pewności można stwierdzić, iż działania takie nie przyniosą oczekiwanego efektu, co więcej w skrajnych przypadkach może narazić podatnika, pomijając obciążenia finansowe, na odpowiedzialność karną w związku z art. 300 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, ze zm.). Dla skutecznego uniknięcia negatywnych skutków egzekucji administracyjne, należy działać szybko i zdecydowanie, a nie przesadzonym będzie w opisywanej sytuacji stara lecz prawdziwa maksyma „czas to pieniądz”.

Michał Drozdyk
Starszy Konsultant Podatkowy w kancelarii
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.

Zobacz także:

1. Przychody z nieujawnionych źródeł - czy należy się obawiać?,

2. Czy istnieje możliwość skutecznej obrony przed kontrolą w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów?,

3. Nieujawnione źródła przychodów, a Urzędy Skarbowe,

4. Nieujawnione źródła dochodów – dochody z pracy za granicą.