Skip to content

Różnice w podatku należnym a zapłaconym od zarobków zagranicznych w PIT-36

Rozliczenia roczne obejmujące zarobki zagraniczne mogą sprawić problem m.in. w zakresie kwot wykazywanych jako należne zaliczki na podatek oraz kwot faktycznie zapłaconego podatku lub zapłaconych zaliczek. Podatnicy często bowiem zapominają o samodzielnej zapłacie zaliczek od wynagrodzeń zagranicznych, w efekcie czego pola wskazujące te dwie sytuacje będą się od siebie różnić.

Różnice w podatku należnym a zapłaconym od zarobków zagranicznych w PIT-36

Źródło: FORUM

Polscy rezydenci podatkowi zarabiający za granicą lub otrzymujący wynagrodzenia od zagranicznego pracodawcy m.in. na podstawie umowy o pracę czy umów zleceń, mają obowiązek w kraju rozliczyć się z takich zarobków. Co do zasady będą oni zobowiązani samodzielnie obliczyć i zapłacić zaliczki na podatek dochodowy oraz samodzielnie ująć go w deklaracji podatkowej. Obowiązek ten ciąży na nich do 20 dnia

Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy, z emerytur i rent z zagranicy oraz z działalności wykonywanej osobiście (m.in. zlecenie, dzieło) są obowiązani bowiem w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu stawkę 18%. Za dochód uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania (ich wysokość zależna jest od rodzaju umowy) oraz zapłaconych w danym miesiącu składek ZUS. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową.

Zaliczki należne mogą być różne od zaliczek zapłaconych

W deklaracji podatkowej PIT-36 za 2015 r. podatnik powinien wykazać zarówno zaliczki należne (służy temu kolumna F deklaracji w części C PIT-36) jak i zaliczki zapłacone (pole 209 tej deklaracji). W efekcie pozycje te mogą się od siebie różnić – podatnik powinien zbadać przed wypełnieniem deklaracji, czy w trakcie roku wpłacił zaliczki, a jeśli tego obowiązku dopełnił – to czy dokonał tego w kwocie prawidłowej. Jeżeli podatnik pominął obowiązek opłacania zaliczek, to pole 209 pozostanie puste, w efekcie czego konieczna będzie zapłata podatku na koniec roku.

Dodatkowo w takim przypadku podatnik musi się liczyć z ewentualnym obowiązkiem zapłaty odsetek za zwłokę od nieterminowo zapłaconych zaliczek.

Pola kolumny F oraz 209 powinny być wypełnione zarówno w przypadku, gdy podatnik rozlicza przychody z tytułu wynagrodzeń uzyskiwanych w kraju obcym, z którym nie została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, jak i gdy umowa zawarta wskazuje na zastosowanie tzw. zasady proporcjonalnego odliczenia. Pola te wypełnia się i bada poszczególne kwoty również w przypadku, gdy podatnik pracując w kraju uzyskuje wynagrodzenia od zagranicznego pracodawcy albo gdy umowa wskazuje, że opodatkować należy ją wyłącznie w kraju otrzymującego wynagrodzenie. Takie warunki w umowach dotyczą co do zasady podatników, którzy:

  • przebywają w kraju obcym przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  • wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby tym kraju obcym, i
  • wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada kraj obcym.

Natomiast pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w za granicą. Jeżeli zatem praca świadczona jest wyłącznie z terytorium kraju – tylko w Polsce należy wykazać i rozliczyć podatek – również w takim przypadku obliczając samodzielnie należne oraz zapłacone zaliczki na podatek dochodowy.

W przypadku, gdy umowa międzynarodowa powołuje się na zasadę zwolnienia z progresją, podatnik nie jest obowiązany do wykonania powyższej operacji i nie wpisuje tych kwot w pola części C (kolumna F) oraz w pole 209. Różnica między tymi pozycjami PIT-36 nie wystąpi, gdyż zarobki zagraniczne służą wyłącznie do obliczenia właściwej stopy podatkowej, stosowanej do wynagrodzeń krajowych.

Piotr Szulczewski, PIT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *