Skip to content

Składki ZUS dla przedsiębiorców w 2015 roku

Składki ZUS dla przedsiębiorców w 2015 roku

2014-09-12

Od stycznia 2015 roku nastąpi podwyżka składek ZUS dla przedsiębiorców. Podwyżka ta wynika z prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w 2015 roku.
 

Oficjalnie nowe kwoty składek ZUS dla przedsiębiorców poznamy w grudniu. Nowe kwoty będą jednak obliczane na podstawie prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w 2015 roku. Wynagrodzenie to zostało wskazane w projekcie budżetu na 2015 rok, który 3 września został przyjęty przez Rząd.

Składki ZUS 2015

Prognozowane przeciętne wynagrodzenie zawarte w projekcie ustawy budżetowej na 2015 rok ma wynieść 3959 zł. Podstawę wymiaru składek ZUS stanowi 60% wspomnianej kwoty a wiec 2375,40 zł. Szczegółowy wykaz składek ZUS jakie będą obowiązywały w 2015 roku przedstawia poniższa tabela:

Podstawa wymiaru Składki ZUS
za styczeń – grudzień 2015
Społ. Zdrow. F. Pr. Konto 83..1
bez chorobowego
Konto 83..1
z chorobowym
Konto 78..2 Konto 73..3
za okres 699,56 zł 757,76 zł *dane dostępne w styczniu 58,20 zł
01-12.2015 Ubezpieczenia społeczne Ubezpieczenie
zdrowotne
Fundusz Pracy
Emer. Rent. Chor. Wyp.
2375,40 zł *dane dostępne w styczniu 2375,40 zł 463,68 zł 190,03 zł 58,20 zł 45,85 zł *dane dostępne w styczniu 58,20 zł

* Składka na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników zgłaszających nie więcej niż 9 osób ubezpieczonych, czyli w wysokości 1,93%

* dane dotyczące wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne będą dostępne w styczniu

35,63 zł – Składka na Fundusz Emerytur Pomostowych FEP

UWAGA!! Kwoty obliczone zostały na podstawie prognozy przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, wskazanej w projekcie ustawy budżetowej na 2015 rok. Zgodnie z procedurą ustalania minimalnej podstawy składek ubezpieczeniowych kwota ta powinna zostać ogłoszona w obwieszczeniu Ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej ,,Monitor Polski” do końca 2014 roku. W związku z powyższym należy śledzić, czy prognozowana kwota przeciętnego wynagrodzenia nie ulegnie zmianie.

 

Składki ZUS dla nowych firm w 2015 roku

Wynagrodzenie minimalne stanowi podstawę do obliczania wysokości składek ZUS dla nowopowstałych firm, bowiem kwoty składek dla nowych firm kształtują się w zależności od kwoty 30% podstawy minimalnego wynagrodzenia. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2015 roku wzrośnie z 1680 zł do 1750 zł brutto. Wzrost ten jest równoznaczny, że wzrostem składek ZUS. Szczegółowy wykaz wysokości składek obowiązujących od stycznia 2015 roku przestawia poniższa tabela:

 

Podstawa wymiaru Składki ZUS obowiązujące w 2015 roku
Społ. Zdrow. F. Pr. Konto 83..1
bez chorobowego
Konto 83..1
z chorobowym
Konto 78..2 Konto 73..3
za okres 154,61 zł 167,47 zł dane dostępne
w styczniu
12,86 zł
01-12.2015 01-12.2015 01-12.2015 Ubezpieczenia społeczne Ubezpieczenie
zdrowotne
Fundusz Pracy**
Emer. Rent. 8% Chor. Wyp.*
525,00 zł dane dostępne
w styczniu
525,00 zł 102,48 zł 42,00 zł 12,86 zł 10,13 zł dane dostępne
w styczniu
12,86 zł

* Składka na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników zgłaszających nie więcej niż 9 osób ubezpieczonych
** Składka na Fundusz Pracy nie wystąpi, jeżeli przedsiębiorca nie posiada innych tytułów do ubezpieczenia społecznego. Jeżeli jednak przedsiębiorca posiada inne tytuły (np. umowa o pracę, zlecenie itd.), wówczas obowiązek zapłaty składek na Fundusz Pracy wystąpi, gdy łączna podstawa wymiaru składek wyniesie co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (2015 r.: 1750,00 zł).

(dane dostępne w styczniu) – Suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego (kwota nie obejmuje składki na FP)

(dane dostępne w styczniu) – Suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym (kwota nie obejmuje składki na FP)

Pamiętajmy, że zarówno przedsiębiorcy korzystający z preferencyjnych składek ZUS jak i pozostali przedsiębiorcy w styczniu 2015 roku będą opłać składki należne za grudzień 2014 roku, więc jeszcze w starym niższym wymiarze. Natomiast wyższy ZUS przedsiębiorcy odczują dopiero na początku lutego, gdy będą płacili składki za styczeń 2015 roku.

Iwona Maczalska,
VAT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *