W e-sklepie każdy klient jest bezcenny. Niestety duża część sprzedawców robi wszystko, aby odstraszyć potencjalnych konsumentów. Czasami wystarczy jedno kliknięcie myszką i nasz klient przenosi się do konkurencji. Jeśli chcesz zaistnieć w sieci, staraj się nie popełnić kilku podstawowych błędów.
Oto najczęstsze zaniechania, jakich dopuszczają się e-sklepy:
1. Brak uwzględniania potrzeb
Właściciele e-sklepów bardzo często nie uwzględniają w swojej ofercie potrzeb indywidualnego klienta, które są sprowadzane do potrzeb ogólnego – potencjalnego użytkownika strony. Takie działania są błędne i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów w postaci zysków. Należy przede wszystkim skupić się na konsumencie, jako jednostce która ma konkretne preferencje i upodobania. Dzięki inteligentnym systemom personalizowanej rekomendacji możemy usatysfakcjonować klienta. Oprogramowanie automatycznie gromadzi i analizuje informacje o zachowaniach klienta na danej witrynie. Na tej podstawie system precyzyjnie poznaje jego potrzeby i preferencje zakupowe. Następnie z obszernego katalogu produktów, najlepsza oferta przedstawiania jest konsumentowi. Taki system posiada m.in. empik.com
2. Niejasny przekaz marketingowy
Witryny sklepu internetowego nadal posiadają niesprecyzowane przekazy marketingowe kierowane do konsumentów. Pierwszym błędem jest brak wskazania konkretnych korzyści – czegoś, co nie wskazuje wyłącznie na cechę produktu, ale jest łakomym kąskiem. Kolejnym potknięciem jest zastosowanie ciągłego tekstu, bez wyraźnego zaznaczenia danej cechy, nazwy, które zmobilizują użytkownika do podjęcia działania. Należy pamiętać, że klient ma zazwyczaj mało czasu i stara się jak najszybciej odnaleźć interesującą go rzecz. Dlatego najlepiej zastosować zwięzłe i atrakcyjne zdania np.: w formie wypunktowania.
3. Możliwość ucieczki klienta
Sprzedawcy e-sklepów zastanawiają się często czemu klienci, którzy są obecni na ich platformie sprzedażowej po kilku minutach uciekają i pozostawiają pusty koszyk. Otóż zdarza się, że zasypujemy potencjalnego klienta mnóstwem informacji, które rozpraszają jego uwagę. Nie atakujmy więc użytkownika alternatywnymi ofertami w końcowych etapach zakupu. Jeżeli chcemy w ostatnim momencie zwiększyć wartość koszyka, zaproponujmy klientom produkty komplementarne np. akcesoria AGD. Rekomendacje „ Ci którzy interesowali się …” najlepiej stosować w początkowych fazach zakupu, kiedy konsument szuka produktu spełniającego jego wymagania. Wówczas działania tego typu są efektywne i przekładają się na wyższy współczynnik CTR i pełny koszyk. Takie rozwiązanie zastosował np.: amazon.com – prekursor sklepów internetowych, który jako pierwszy wdrożył inteligentne systemy personalizowanej rekomendacji.
Źródło: Komputer w firmie
