
Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom VAT alternatywę dla płatnego e-podpisu, do uwierzytelniania wysyłki comiesięcznych raportów JPK_VAT. Jedną z opcji, jakie uzyskają podatnicy podatku od towarów i usług raportujących swoją ewidencję zakupu i sprzedaży, będzie profil zaufany.
VAT_JPK przez ePUAP / YAY foto
Rejestracja w ePUAP pozwala nie tylko wysyłać szereg pism urzędowych, ale również wysyłać do organów podatkowych comiesięczne pliki raportów JPK_VAT. Rejestracja w ePUAP odbywać może się zdalnie poprzez profil bankowy użytkownika ewentualnie za pomocą posiadanego (również tylko okresowo) e-podpisu.
Alternatywą jest rejestracja w formie offline – poprzez wizytę w punkcie uwierzytelniającym. Wysyłka VAT_JPK z wykorzystaniem profilu zaufanego możliwa jest poprzez system www.pz.gov.pl lub poprzez programy księgowe posiadające wtyczkę wykorzystującą profil zaufany ePUAP.
Korzystając z aplikacji profilu z zaufanego podatnika na jego koncie profilu, wysyłka VAT_JPK odbywać będzie się, zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów, w następujący sposób:
- Otworzenie zakładki Spraw poprzez naciśnięcie przycisku Moja Skrzynka,
- Przejście do zakładki Robocze poprzez wybranie menu Robocze oraz rozpoczęcie procesu dodawania pliku z dysku poprzez naciśnięcie przycisku Dodaj plik z dysku,
- Wskazanie wcześniej zapisanego pliku z metadanymi w formacie *.xml oraz potwierdzenie poprzez naciśnięcie przycisku Otwórz,
- Zakończenie procesu dodawania pliku z dysku poprzez potwierdzenie procesu naciśnięciem przycisku Dodaj,
- Wybranie dodanego dokumentu *.xml poprzez wskazanie pozycji z nazwą załadowanego wcześniej pliku,
- Rozpoczęcie procesu podpisywania pliku poprzez naciśnięcie przycisku Podpisz,
- Potwierdzenie akceptacji braku formy wizualnej pliku poprzez naciśnięcie przycisku Tak,
- Wybór podpisu profilem zaufanym poprzez naciśnięcie przycisku Podpisz Profilem Zaufanym,
- Zakończenie procesu podpisywania pliku poprzez wpisanie jednorazowego kodu autoryzacyjnego oraz potwierdzenie naciśnięciem przycisku Potwierdź
- Zapisanie na dysku podpisanego pliku po naciśnięciu przycisku Pobierz
- Załadowanie metadanych z pliku poprzez wybranie odpowiedniego dokumentu z listy oraz naciśnięcie przycisku Użyj zewnętrznie podpisanego pliku metadanych dla wybranego dokumentu
- Kliknąć Kontynuuj w celu przejścia do kolejnego etapu – ekran Podsumowanie procesu wysyłki
- W celu wysłania przygotowanego dokumentu należy:
a. Przeanalizować informacje o dokumencie. Informacje w polu Wartość dla wierszy Status dokumentu JPK, Plik metadanych dokumentu oraz Podpisany plik metadanych dokumentu powinny wyświetlać się na zielono. W przypadku, gdy dla wiersza Podpisany plik metadanych dokumentu informacje wyświetlają się na żółto oznacza to, że aplikacja nie była w stanie zwalidować poprawnie podpisanego pliku metadanych dokumentu, ale wysyłka jest nadal możliwa. Ostateczna weryfikacja podpisanego pliku metadanych zostanie dokonana przez Ministerstwo Finansów
b. Kliknąć Rozpocznij wysyłkę
c. Przeanalizować komunikat z procesu wysyłki pliku.
d. Po naciśnięciu przycisku OK Proces wysyłania zostanie zakończony. Nastąpi automatyczne przejście do ekranu Aktywne procesy wysyłki w Menu Status wysyłki dokumentów, na którym zostanie wyświetlona informacja o statusie wysyłki w aktywnym procesie.
Piotr Szulczewski, PIT.pl