Do Sejmu wpłynął rządowy projekt zmiany ustawy – Kodeksu pracy i innych ustaw. Zakłada on m.in. skrócenie okresu oczekiwania na potwierdzenie nadania numeru NIP, czy zwolnienie pracodawców rozpoczynających działalność z obowiązku informowania Inspektora Pracy o prowadzonej działalności.
W myśl obecnie obowiązujących przepisów Kodeksu pracy pracodawca, który rozpoczyna działalność gospodarczą zobowiązany jest w terminie do 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego Okręgowego Inspektora Pracy i Właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Rząd zaproponował by zwolnić przedsiębiorców z tego obowiązku a w zamian za to umożliwić zarówno PIP jak i PIS skorzystanie w razie potrzeby z danych posiadanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Główny Urząd Statystyczny. Ma to zmniejszyć skalę niepotrzebnych formalności oraz skrócić czas rejestracji firmy.
Kolejnym założeniem projektu mającym na celu usprawnienie zakładania działalności jest skrócenie okresu oczekiwania na potwierdzenie nadania numeru NIP z 14 do 3 dni – od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Zdaniem projektodawców wprowadzenie w życie powyższych zmian nie tylko skróci czas zakładania firmy o 2 dni lecz również przyśpieszy rejestrację podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym, Urzędzie Skarbowym, czy ZUS-ie, gdzie podstawowym dokumentem umożliwiającym realizację tej procedury jest posiadanie numeru NIP.
Projekt 6 września został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Iwona Karkus
PIT.pl
