Skip to content

Zmiany w podatku tonażowym 2013

Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej na wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów przedłożył projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw.

Zaproponowano przepisy, które zmieniają niektóre zasady korzystania z podatku tonażowego odprowadzanego od dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych (armatorów), eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej. Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich regulacji do decyzji Komisji Europejskiej z 2009 r. o uznaniu systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce za zgodny z wewnętrznym rynkiem Unii Europejskiej.

W nowych przepisach określono, że przedsiębiorca żeglugowy (będący osobą fizyczną lub wspólnikiem spółki osobowej) nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem, uiszczanych w trakcie roku podatkowego.

Zgodnie z projektem, holowniki i pogłębiarki będzie można objąć podatkiem tonażowym tylko w przypadku świadczenia przez nie usług transportu morskiego i zastosowania wobec nich odpowiedniego kryterium czasu pracy w danym roku podatkowym.

Postanowiono, że przedsiębiorca, zarządzający cudzymi statkami z obszaru Unii Europejskiej, będzie mógł korzystać z podatku tonażowego tylko wtedy, gdy będzie zatrudniał na lądzie lub na statkach większość obywateli państw członkowskich UE.

Nowe regulacje zakładają, że podatnik podatku tonażowego będzie korzystał z tej formy opodatkowania przez okres 10 lat (obecnie 5 lat). System podatku tonażowego ma obowiązywać od początku 2013 r. Jednocześnie, do końca 2013 r., zaplanowano okres przejściowy, czyli przewidziano prawo do opodatkowania podatkiem tonażowym na zasadach obecnie obowiązujących.

Zaproponowane rozwiązania mogą zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki morskiej. Podatek tonażowy, jako uproszczona forma opodatkowania, jest bardziej przyjazny przedsiębiorcom żeglugowym. Powinien ich zachęcić do rejestracji statków pod polską banderą i zatrudniania polskich marynarzy.

Źródło: KPRM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *