Skip to content

Zapłata podatku przez pracownika a obowiązek płatnika

20.10 Zapłata podatku przez pracownika a obowiązek płatnika

Płace w firmiePytanie Czytelnika: Nasza spółka obliczała zaliczki na podatek od wypłacanych wynagrodzeń w wysokości niższej od należnej. Po zakończeniu roku podatkowego nasi pracownicy rozliczali swój podatek dochodowy na podstawie prawidłowo wypełnionej informacji PIT-11. Skutkiem tego pracownicy pokrywali różnicę pomiędzy sumą wpłacanych przez nas zaliczek a należną od otrzymanego wynagrodzenia kwotą podatku. Czy w takiej sytuacji zapłata podatku przez pracownika spowoduje wygaśnięcie obowiązków płatnika? księgowa z Gdańska

Odpowiedź: Tak, w takiej sytuacji wygasają obowiązki płatnika. Pamiętajmy jednak o konieczności zapłaty odsetek za zwłokę.

Interpretacje urzędów skarbowych

Przypomnijmy, że zasadniczo podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające ze zobowiązań podatkowych. Przy czym podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania z tytułu m.in. stosunku pracy – do wysokości zaliczki, do której pobrania zobowiązany jest płatnik (art. 26a Ordynacji podatkowej). Przepis ten określa więc zakres odpowiedzialności podatnika w przypadku pobierania przez niego zaliczek na podatek.

A zatem w sytuacji, gdy podatnik składa zeznanie roczne i dokonuje wpłaty należnego podatku – w części niepobranej przez płatnika w formie zaliczek – organ podatkowy nie może żądać wpłaty tych samych kwot od płatnika. Z chwilą zapłaty podatku przez podatnika doszło bowiem do wygaśnięcia jego zobowiązania podatkowego. Brak zobowiązania powoduje natomiast, że nie można mówić o odpowiedzialności podatkowej jakiegokolwiek podmiotu, w tym płatnika, za jego zapłatę (interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2009 r., sygn. ITPB3/423-493/09/MT).

Wygaśnięcie obowiązków płatnika w tej sytuacji nie oznacza zwolnienia go z obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę od niewpłaconej w terminie części zaliczek. Obowiązek ten wynika z faktu, że zaległością podatkową jest także kwota zaliczki na podatek, niewpłaconej w terminie przez płatnika. Odsetki za zwłokę naliczane są płatnikowi za okres od dnia następującego po dniu upływu terminu odprowadzenia zaliczek do właściwego urzędu skarbowego, do dnia wpłaty podatku przez podatnika.

Podsumowując, w tym przypadku, zapłata podatku przez pracowników dokonana w rozliczeniu rocznym spowoduje:

  • wygaśnięcie obowiązków płatnika po stronie pracodawcy, tj. obowiązku obliczenia, poboru i wpłaty we właściwym terminie organowi podatkowemu zaliczek na podatek,
  • obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę.

Praktyczna rada dla płatnika

Odpowiedzialność płatnika za niepobrane kwoty zaliczek na podatek dochodowy powstaje z upływem terminu ich wpłaty do urzędu skarbowego i ustaje z dniem wygaśnięcia zobowiązania podatnika, który jest jednocześnie dniem wygaśnięcia zobowiązania płatnika. Pamiętajmy jednak o konieczności zapłaty odsetek za zwłokę od niewpłaconej w terminie części zaliczek.

Podatnik otrzymuje PIT-11 z końcem stycznia, ale ma prawo rozliczyć się znacznie później. Warto więc zadbać o to, aby nie odkładał tego obowiązku na końcowy termin, tylko szybko uregulował zaległości – szybszy termin tych obliczeń umożliwi naliczenie mniejszych odsetek.

Podstawa prawna:

  • art. 26, 26a, art. 51 § 1 i 3, art. 53 § 1 i 4 Ordynacji podatkowej.


Sławomir Liżewski, specjalista w zakresie prawa gospodarczego

Poradnik „Płace w firmie” http://www.placewfirmie.pl/wip/g25/?wipx=WN-1542 Znajdź praktyczne rozwiązania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatków pomocne w prawidłowym rozliczaniu płac i naliczaniu wynagrodzeń w 2010 r. www.placewfirmie.pl  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *