Skip to content

Zamówienia publiczne a stawka VAT na usługę kompleksową

25.05 Zamówienia publiczne a stawka VAT na usługę kompleksową

Piotr SzulczewskiRealizowanie usług w ramach ustawy o PZP nie eliminuje możliwości ograniczania wartości podatku VAT. Jeżeli usługę można rozdzielić na kilka, niezależnych świadczeń i nie mają one charakteru jednej usługi kompleksowej, to również przy zamówieniach publicznych zastosować można obniżoną stawkę podatku VAT.

Przykładem takiego właśnie rozumienia usług na rzecz podmiotu publicznego jest stanowisko zaprezentowane w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn.. akt ILPP1/443-97/12-3/AI) z dnia 30 kwietnia 2012 r. W związku z przetargiem podatnik zamierza złożyć ofertę w postępowaniu na: kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego (sprzątanie w wagonach kolejowych). Urząd Statystyczny pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. przyporządkował tę usługę do grupowania PKWiU 81.29.1 „Usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia”.

W formularzu ofertowym należy podać cenę netto, podatek VAT oraz cenę brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia, czyli za kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego przyporządkowane do PKWiU 81.29.1. Cena końcowa jest wyliczana na podstawie formularzy cenowych (kosztorysu), gdzie na usługę jw. składają się różne rodzaje czyszczeń (o mniejszym lub większym zakresie), a także usługi dodatkowe takie jak m. in.:

a. wybieranie nieczystości z wagonów z zamkniętym obiegiem,

b. opróżnianie i płukanie zbiorników z zamkniętym obiegiem wc wagonów osobowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz autobusów szynowych,

c. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów.

Podczas wykonywania usług będących przedmiotem zamówienia, wystawiane będą comiesięczne faktury z pozycjami z kosztorysu (formularzy cenowych) w zależności od potrzeb zlecającego, m.in. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów PKWiU 38.11, na którą stawką właściwą jest stawka VAT 8%.

Jak uniknąć korekty finansowej za naruszenie prawa zamówień publicznych w projekcie unijnym?

Sztuczne łączenie usługi zgodnie z zamówieniem publicznym w jedną usługę kompleksową prowadziłoby w tym przypadku do naruszenia neutralności podatku VAT.

Stąd końcowa cena zamówienia brutto (pomimo braku odpowiednich wyliczeń cen brutto dla każdej z pozycji kosztorysu) powinna uwzględniać różne stawki podatku VAT, gdyż po uzyskaniu zamówienia i świadczeniu usługi, w comiesięcznych fakturach za wykonywanie usług w przedmiocie zamówienia na kompleksowe utrzymanie w czystości pasażerskiego taboru kolejowego pojawiają się pozycje takie jak np. wywóz śmieci z oczyszczonych wagonów, które wg Wnioskodawcy są opodatkowane stawką VAT 8%.

Inaczej wyglądałaby usługa, przy której świadczeniu głównym wykonujący zużywa usługi lub czynności pośrednie. Wówczas obowiązywać powinna jedna stawka – właściwa dla usługi kompleksowej. Podatnik zawsze ma zatem prawo ustalać usługę zgodnie z faktycznym przedmiotem zamówienia publicznego oraz wykonywanymi świadczeniami.

Piotr Szulczewski,
Analityk VAT.pl

e-Porady za darmo!

e-Porady za darmo!

PRZEJDŹ DO DARMOWEJ BAZY E-PORAD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *