Sam sprawdź swoje składki OFE

Nie dajmy się oszukać! Zmiana otwartego funduszu emerytalnego nie jest sposobem weryfikacji stanu swojego konta emerytalnego. Chcesz wiedzieć, czy wszystkie należne składki trafiły do OFE - sprawdź to sam.

Odebrałem ostatnio telefon od pana, który przedstawił się jako doradca finansowy. Zakomunikował mi, że na pewno mam braki na swoim koncie emerytalnym w OFE. Słuchałem, czekając na propozycję z jego strony, która prędzej, czy później paść musiała. I padła. Pan doradca poinformował, że rozwiąże moje problemy z brakującymi składkami, tylko w tym celu powinienem się z nim spotkać. W tym momencie zapytałem skąd mój rozmówca ma informacje, że mam jakiekolwiek braki na swoim koncie w OFE. Dość ogólnie stwierdził, że domyśla się, że tak musi być. Otóż tak być nie musi! Zdarzają się oczywiście braki składkowe na kontach emerytalnych w otwartych funduszach emerytalnych. Jednak są to wyjątki, które nie stanowią wcale - jak próbował mi wmówić "doradca finansowy" - reguły. Jeżeli jednak taki wyjątek nam się już zdarzy lub chociażby mamy wątpliwości, czy stan naszego konta w II filarze jest prawidłowy to nie wierzmy, że zmiana funduszu emerytalnego jest tu rozwiązaniem. Nie jest. Decyzja o zmianie funduszu nie może być podejmowana ad hoc. Jeżeli chcecie Państwo wyjaśnić wątpliwości dotyczące składek w OFE to macie do dyspozycji dużo prostszy sposób.

Zacznijmy od tego, że zawsze należy zapoznać się z informacją o stanie naszego konta emerytalnego, którą raz w roku przesyła nam nasz OFE. Porównajmy tą informację z drukami ZUS RMUA, które za ten sam okres przekazał nam pracodawca. Jeżeli nie dysponujemy drukiem RMUA skorzystajmy z tzw. paska wynagrodzeń, a jeżeli i jego nie mamy, poprośmy pracodawcę o podanie podstawy naliczenia składek emerytalno-rentowych za poszczególne miesiące. Mnożąc podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe za dany miesiąc przez 7,3 proc. (taka część składek trafia dziś do OFE) otrzymamy kwotę składek, które powinny być na naszym koncie emerytalnym w II filarze. W przypadku gdy nasze wyliczenia różnią się z informacją z OFE możemy złożyć reklamację w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Przed złożeniem reklamacji powinniśmy sprawdzić jeszcze, czy nasz fundusz emerytalny w zgłoszeniu do ZUS podał poprawnie nasze dane osobowe. To może być bowiem powodem braku wpływu składek na konto w OFE. Zakład w celu przelania składek do OFE musi dokładnie zidentyfikować osobę, za którą dokonuje przelewu. Jeżeli okaże się jednak, że dane przekazane do ZUS przez fundusz emerytalny są prawidłowe to pozostaje złożenie reklamacji. Tą składamy osobiście lub za pośrednictwem poczty. Formularz reklamacji (ZUS ZRU) dostępny jest w każdej placówce ZUS oraz na stronie internetowej Zakładu. W reklamacji wskazujemy jakiego okresu dotyczą nasze wątpliwości. Dalsze postępowanie to już rola ZUS-u, który wyjaśni, czy nasze wątpliwości są zasadne.

Pamiętajmy jednak, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku nie może być wyższa od trzydziestokrotności przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Po przekroczeniu tej kwoty składki nie są odprowadzane. Na nasze konto emerytalne nic nie wpływa również w okresie gdy przebywamy na zwolnieniu lekarskim lub urlopie bezpłatnym.

Redakcja: Rzecznik Prasowy ZUS