
Przedsiębiorcy mają coraz więcej okazji na zdobycie dotacji. Kolejną jest specjalny program dla firm z sektora MŚP. Ich właściciele będą mieli aż 10 dotacyjnych szans. Pierwszy nabór już się zaczął. Co trzeba zrobić, aby dostać grant?
Z początkiem grudnia ruszył jeden z najciekawszych w tym roku konkursów z dofinansowaniem dla firm. Wielu przedsiębiorców chciałoby promować stworzone przez siebie marki na zagranicznych rynkach, jednak często nie realizują swoich planów przez brak dofinansowania. Tym razem może być inaczej.
Przedsiębiorcy mogą stanąć w szranki o dotacje, które ułatwią ich firmom zaistnienie na zagranicznych rynkach. Dofinansowanie czeka na nich w programie Polskie Mosty Technologiczne. Nabór do niego prowadzi Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).
W tym rozdaniu do zdobycia jest 15 mln zł. To jednak dopiero początek konkursowego cyklu, bo program obejmuje aż 10 naborów. Odbędą się one w ciągu trzech najbliższych lat. Które firmy mogą liczyć na dofinansowanie w najbliższym naborze? Jakie warunki trzeba spełnić? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Polskie Mosty Technologiczne: do kogo trafią dotacje?
W programie wnioski mogą składać przedsiębiorcy, którzy:
- prowadzą mikro, małą lub średnią firmę, działającą na rynku minimum 2 lata
- mają innowacyjny produkt, usługę lub technologię, które mogą stać się polskimi towarami eksportowymi
- mają potencjał do szybkiego wzrostu i utrzymania się na nowych rynkach, a więc stabilną sytuację finansową, zasoby kadrowe i finansowe do realizacji projektu
- potrzebują wsparcia i doradztwa, aby rozszerzyć działalność eksportową o nowe pozaunijne rynki.

Fot. SvitlanaRo / Shutterstock
Co istotne, działalność branżowa takiego przedsiębiorcy powinna być zgodna z jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Wymagane jest od nich również doświadczenie dotyczące eksportu, czyli co najmniej 3-procentowy udział sprzedaży swoich produktów lub usług poza granice Polski.
Gdzie przedsiębiorcy będą mogli promować swoje marki?
Poniżej przedstawiamy, które sektory są preferowane w programie oraz na terenie których krajów firmy w tym naborze (w kolejnym będą inne państwa) będą mogły podejmować działania związane z promocją swoich produktów i usług:
- Chiny — branże: budowlana, elektroniczna, IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, maszyn i urządzeń, meblarska, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Japonia — branże: kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, spożywcza, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania i zielonych technologii
- RPA — branże: IT/ICT, maszyn i urządzeń, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Wietnam — branże: IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, medyczna i farmaceutyczna i spożywcza.
Jak wysokie dofinansowanie można otrzymać?
Każdy wnioskodawca ma szansę na maksymalnie 180 tys. zł dofinansowania. Oto kwoty, jakie firmy mogą dostać na poszczególne działania:
- 20 tys. zł - pomoc o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
- 10 tys. zł - pomoc o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
- 150 tys. zł - pomoc o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.
W realizacji przedsięwzięcia konieczny jest wkład własny. Przedsiębiorca będzie musiał zapewnić z własnej kieszeni 22,97% wydatków na zagraniczny etap projektu. Warto zauważyć, że w poprzednim naborze nie był on wymagany.
Przedsiębiorcy dostaną dofinansowanie jako pomoc de minimis i na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Natomiast w poprzedniej edycji dostawali zaliczki. Można zatem mówić o zaostrzeniu kryteriów w konkursie.
Etap krajowy, etap zagraniczny i ekspansja
Projekty należy zaplanować, pamiętają o dwóch etapach - krajowym oraz zagranicznym. W etapie krajowym powinny sę znaleźć:
- Uczestnictwo w warsztatach poświęconych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżące wsparcie operacyjne i merytoryczne ze strony zagranicznych biur handlowych PAIH
- Indywidualne konsultacje z ekspertami - do 40 godzin
- Opracowanie kompleksowej strategii ekspansji zagranicznej
Po nim nastąpi etap zagraniczny, którego istotnymi elementami będą:
- Wprowadzenie w życie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny
- Wsparcie operacyjne i merytoryczne zagranicznych biur handlowych PAIH
- Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym
- Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych (średnio dwa kontrakty na umowę)
- Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. zł na kontrakt)
- Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 tys. zł zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych w projekcie.
W katalogu kosztów kwalifikowanych (ostatni punkt) mogą się znaleźć: udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa oraz wsparcie działań informacyjno-promocyjnych.
Wniosek tylko na jeden rynek
Wnioski można składać do 7 stycznia 2026 r. Będą one oceniane przez panel ekspertów. Na podstawie liczby punktów uzyskanych w ramach oceny merytorycznej powstanie lista rankingowa. Do wsparcia rekomendowane będą wnioski, które spełnią minimalny próg punktowy w poszczególnych kryteriach i uzyskają co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów.
W przyszłym roku w programie odbędą się aż cztery nabory, podobnie będzie w 2027 r. Ostatni konkurs zaplanowany jest na 2028 r. Co ważne, firmy biorące udział w każdym naborze będą mogły złożyć wniosek tylko na jeden wybrany rynek z czterech dostępnych w danej edycji. W poprzednich edycjach przedsiębiorca mógł składać wnioski na każdy rynek objęty konkursem.




