18.11 Rozliczanie kosztów wysyłki
Prowadzę sprzedaż wysyłkową, jestem na ryczałcie, bez VAT i bez kasy fiskalnej. Chciałabym oferować klientom różne sposoby wysyłki. Nie chcę korzystać z pełnomocnictwa, ani rozszerzać działalności o usługi transportowe. Czy poprawnie będzie, jeśli na aukcji podam cenę zakupu towaru i kilka sposobów wysyłki (różne koszty wysyłki) do wyboru i zamieszczę informację, że „koszt dostawy zostanie uwzględniony w cenie towaru”. Klient po dokonaniu zakupu wybierze formę przesyłki, a ja na rachunku podam jedną kwotę – cenę towaru – z wliczonym kosztem przesyłki i zaksięguję całość jako przychód według stawki tego towaru? Czy w takim przypadku, koszty przesyłki podane na aukcji muszą pokrywać się z rzeczywistymi kwotami jakie płacę na poczcie, czy mogę ustalić je dowolnie i oferować np. te same koszty wysyłki na różnych aukcjach bez względu na wagę towaru lub wysyłkę gratisową? Cała wpłacona przez klienta kwota byłaby oczywiście wliczana do przychodu. Czy nie będzie to wtedy traktowane jako usługa transportowa?
Można przyjąć, że umowa dochodzi do skutku dopiero, gdy strony ustalą wszystkie istotne elementy umowy. Za element istotny należy przyjąć również cenę towaru. Zatem jeśli strony ustalą, że w cenę towaru wchodzi również dostarczenie towaru, przy czym koszty transportu pokrywa sprzedający, to mogą uznać, że przedstawione kwoty mogą się różnicować i dopiero strony w procesie negocjacji ustalą końcowo cenę towaru (w zależności od metody dostarczenia towaru). Podatnik nie powinien jednak oferować wartości „kosztu transportu” lecz „cenę całkowitą towaru w zależności od metody jego dostawy”.
Przy takim założeniu podmiot ma prawo różnicować cenę towaru w zależności od metody ustalenia kosztów przesyłki.
Cała kwota stanowi dla podatnika przychód (rozliczany zgodnie ze stawką właściwą dla sprzedaży towaru). Cała kwota stanowi również obrót podlegający rozliczeniu dla celów podatku VAT.
Podstawa prawna:
Art. 66 ust. 1
Kodeks cywilny z dnia 1964-04-23
(Dz.U. Nr 16, poz. 93 )
