26.05 Przedsiębiorco nie opłaciłeś składki chorobowej i właśnie zachorowałeś? Jeszcze nic straconego
Jesteś przedsiębiorcą i właśnie zachorowałeś. Niestety nie należy Ci się z tego tytułu zasiłek, bo przegapiłeś termin opłacenia składki chorobowej. Nie załamuj rąk, tylko zgłoś się do ZUS-u i wytłumacz swój błąd. Jeżeli był to tylko incydent Zakład przywróci Ci termin do opłacenia składki.
W przeciwieństwie do składek emerytalnej, rentowej, czy zdrowotnej, składka na ubezpieczenie chorobowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą jest składką dobrowolną. Jednak warto ją opłacać. Jeżeli bowiem osoba prowadząca własny biznes tego nie robi, to w przypadku przedłużającej się choroby jest zobligowana odprowadzać do ZUS-u wszystkie obowiązujące składki lub zawiesić prowadzenie działalności. Jeżeli składka na ubezpieczenie chorobowe jest systematycznie opłacana, to w przypadku choroby przedsiębiorca ma prawo do zasiłku chorobowego i za ten okres nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.
Zdarza się jednak, że właściciel firmy nie dopatrzy terminu na opłacenie składki, bądź też składka nie wpłynie na konto ZUS-u z winy obsługującego firmę banku. Niestety każde opóźnienie lub przelanie mniejszej kwoty niż należna składka powoduje, że dana osoba wypada z ubezpieczenia chorobowego i traci prawo do zasiłku chorobowego, a także macierzyńskiego. Należy przy tym pamiętać, że obowiązująca przedsiębiorców data na opłacenie składki jest terminem, w którym musi zostać obciążone konto płatnika, nie zaś terminem, w którym należy wydać dyspozycję przelewu.
Co zrobić gdy już zdarzy się niedopatrzenie i prowadzący działalność gospodarczą wypadnie z ubezpieczenia chorobowego? Otóż, jeżeli rzeczywiście jest to incydentalny przypadek to ZUS może wyrazić zgodę na opłacenie składki po terminie. W tym celu należy zwrócić się do dyrektora oddziału ZUS właściwego dla siedziby firmy z wnioskiem o wyrażenie zgody na opłacenie składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe po terminie. We wniosku, poza danymi identyfikacyjnymi, płatnik składek powinien dokładnie uzasadnić powód opóźnienia w dokonaniu opłaty lub też powód niedopłaty.
Jeżeli uzasadnienie jest racjonalne, a dodatkowo cała „zusowska” dokumentacja dotycząca działalności gospodarczej jest kompletna, to wniosek o przywrócenie terminu do opłacenia składek będzie rozpatrzony w maksimum 30 dni. Gdy Zakład odniesie się pozytywnie do wniosku przedsiębiorcy, ten będzie miał ciągłość w podleganiu ubezpieczeniu chorobowemu i tym samym zachowa prawo do zasiłku chorobowego, bez potrzeby 90-dniowego wyczekiwania.
Redakcja: Rzecznik Prasowy ZUS
