Pracodawca nie chce wydać RMUA

01.12 Pracodawca nie chce wydać RMUA

Pracodawca jest zobowiązany do wydawania co miesiąc ubezpieczonemu pracownikowi dokumentu, który poświadczy odprowadzenie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Najczęściej jest nim druk RMUA. Co jednak w przypadku, gdy nie możemy doprosić się od pracodawcy dowodu ubezpieczenia?

Pytanie czytelnika:

Od 1,5 roku bezskutecznie proszę pracodawcę o wydanie RMUA. Szef ciągle tłumaczy, że nie ma czasu albo że nie może znaleźć dokumentów. Co powinnam zrobić, aby uzyskać te druki? Czy powinnam napisać specjalny wniosek do pracodawcy oraz do ZUS? Jaki to wniosek i czy gdzieś jest jego wzór?

Odpowiedź:

Od stycznia 2010 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprzestał wydawania nowych książeczek zdrowia. Od tego czasu dowodem poświadczającym ubezpieczenie zdrowotne jest każdy dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Dla pracownika płatnikiem składek jest pracodawca i to on powinien co miesiąc dostarczać podwładnemu informację o opłaceniu składek.

 

Plik za SMS Opis
ZUS RMUA - Raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej

- Płatnik składek jest zobowiązany do przekazania ubezpieczonemu wszystkich informacji, które były zawarte w imiennych raportach miesięcznych, składanych przez płatnika do ZUS. Informacje te powinny być przekazane na piśmie w celu ich weryfikacji. Raport przekazany ubezpieczonemu powinien zawierać miesiąc i rok, których raport dotyczy. Musi zatem łączyć w sobie zawartość wszystkich raportów przekazanych do ZUS za ubezpieczonego za dany okres rozliczeniowy – wyjaśnia Jacek Stefański, Michałowski Stefański Adwokaci.
 

Pracodawca nie musi używać druku ZUS RMUA, aby dostarczyć pracownikowi dowód opłacenia na niego składek zdrowotnych. Może to zrobić za pomocą innego dokumentu, który musi zawierać m.in. takie dane jak:

  • dane ubezpieczonego: PESEL, NIP, imię i nazwisko
  • dane płatnika: NIP, REGON oraz nazwa skrócona
  • wymiar czasu pracy
  • zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, zawierające także dane o: tytule ubezpieczenia, podstawie wymiaru składek, kwocie składki w podziale na należną od ubezpieczonego i płatnika składek oraz z innych źródeł finansowania, kwocie obniżenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe,
  • podstawę wymiaru i kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, z uwzględnieniem podziału na podmioty, które finansują składki.

Jeżeli pracownik wyrazi zgodę, taki dokument może zostać mu przekazany również w formie elektronicznej. Popularnym jest także posługiwanie się przez pracodawcę tzw. paskiem płacowym.

<< czytaj całość

Barbara Sielicka
Bankier.pl