W jaki sposób ubiegać się o pisemną interpretację z ZUS? Na jakich zasadach składać wnioski o wydanie takiej interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych? Poznaj zasady obowiązujące od 1 stycznia 2011 roku.
W odniesieniu do wniosków o wydanie pisemnej interpretacji składanych w ZUS począwszy od 1 stycznia 2011 r. właściwe do ich rozpatrywania są wyłącznie dwa Oddziały:
- Oddział ZUS w Gdańsku
- Oddział ZUS w Lublinie
Oddział ZUS w Gdańsku wydaje interpretacje w sprawach wnioskodawców z zakresu terytorialnego Oddziałów w: Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koszalinie, Łodzi I, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Pile, Płocku, Poznaniu I, Poznaniu II, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie, Toruniu, Warszawie I, Warszawie II, Warszawie III, Zielonej Górze;
Oddział ZUS w Lublinie wydaje interpretacje w sprawach wnioskodawców z zakresu terytorialnego Oddziałów w: Bielsku – Białej, Biłgoraju, Chorzowie, Chrzanowie, Częstochowie, Jaśle, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi II, Nowym Sączu, Opolu, Radomiu, Rybniku, Rzeszowie, Sosnowcu, Tarnowie, Tomaszowie Mazowieckim, Wałbrzychu, Wrocławiu, Zabrzu.
Właściwość wskazanego Oddziału do rozpatrywania danego wniosku ustala się zgodnie z adresem wnioskodawcy podanym na wniosku.
Aby ustalić Oddział właściwy dla rozpatrzenia wniosku wpisz kod pocztowy adresu wnioskodawcy, który zostanie podany na wniosku o wydanie pisemnej interpretacji.
Jeśli złożą Państwo wniosek w innym oddziale ZUS niż Oddział wskazany do jego rozpatrzenia, zostanie on przekazany do Oddziału właściwego.
Składając wniosek mogą Państwo skorzystać z niżej dostępnego wzoru
Wniosek musi zawierać:
- firmę przedsiębiorcy,
- oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy,
- numer identyfikacji podatkowej NIP
- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej,
- adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.
- jeśli przedsiębiorca działa przez pełnomocnika – wskazanie danych osobowych oraz adresu ustanowionego pełnomocnika,
- przedstawienie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Prosimy o podawanie w danych adresowych wnioskodawcy kodu pocztowego.
W przypadku, gdy z wnioskiem występuje upoważniona osoba, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo, z którego wynika prawo złożenia wniosku w imieniu wnioskodawcy.
Opłaty za wniosek należy dokonać na rachunek Oddziału właściwego, tj. odpowiednio:
| Lp. | Oddział ZUS | Adres Oddziału ZUS | Nazwa Banku | Numer rachunku bankowego |
| 1. | ZUS O/Gdańsk | 80-748 Gdańsk, ul. Chmielna 27/33 |
Bank Handlowy w Warszawie S.A. I O/Warszawa |
56103010160000000025966007 |
| 2. | ZUS O/Lublin | 20-601 Lublin, ul. T. Zana 36-38c |
Bank Handlowy w Warszawie S.A. I O/Warszawa |
10103010160000000026006023 |
Opłatę za wniosek w wysokości 40 zł należy wnieść w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku jeśli we wniosku przedstawiono więcej niż jeden stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, opłatę należy wnieść w wysokości stanowiącej wielokrotność przedstawionych stanów lub zdarzeń. W razie nieuiszczenia opłaty wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. Za datę uiszczenia opłaty uznaje się datę uznania rachunku bankowego ZUS.
Na wpłacie w polu tytułem należy podać:
- NIP wnioskodawcy
- „opłata za wniosek o wydanie interpretacji”
Uwaga!
W przypadku wniosków o wydanie pisemnych interpretacji złożonych w ZUS przed 1 stycznia 2011 r. należy stosować dotychczasowe zasady opłacania wniosków – Adresy Oddziałów i numery rachunków, na które należy wnosić opłaty w sprawie interpretacji
