22.11 Od 2013 r. łatwiejsze ujmowanie pożyczek rządowych w pierwszym sprawozdaniu
Spółki przechodzące na MSSF będą mogły skorzystać z ułatwień w ujmowaniu pożyczek rządowych przy sporządzaniu pierwszego sprawozdania finansowego według nowych standardów. Wartość zobowiązań będzie można przyjąć w kwocie wynikającej ze stosowania dotychczasowych zasad rachunkowości, nawet jeśli nie były one zgodne z MSR 20.
Dnia 13 marca 2012 r. RMSR opublikowała zmianę do standardu MSSF 1 Pożyczki rządowe. Chodzi głownie o uregulowanie kwestii otrzymania:
- rządowych pożyczek o oprocentowaniu poniżej stawki rynkowej („government loan at a below-market rate”) lub
- pożyczek bezprocentowych.
Paragraf 10A MSR 20 wymaga, by korzyści z tytułu pożyczek od rządu bez oprocentowania lub z oprocentowaniem poniżej stawki rynkowej traktować jako dotacje budżetowe i wyceniać jako różnicę między początkową wartością bilansową pożyczki obliczoną zgodnie z MSR 39 lub MSSF 9 a otrzymaną kwotą.
Jest to efekt wprowadzenia w 2008 r. poprawek do MSSF, gdzie RMSR zdecydowała o jego prospektywnym stosowaniu, by uniknąć obciążania jednostek sprawozdawczych koniecznością wstecznej wyceny wartości godziwej pożyczek. Nie wprowadzono jednak odpowiedniej zmiany do MSSF 1, który zawiera ogólny wymóg retrospektywnego zastosowania na dzień przejścia na MSSF.
Jeżeli w ramach dotychczas stosowanych zasad rachunkowości jednostka nie ujmowała i nie wyceniała pożyczek rządowych oprocentowanych poniżej stawki rynkowej w sposób zgodny z wymogami MSSF, na dzień przejścia na MSSF będzie mogła podać ich wartość bilansową wyliczoną według starych zasad jako bilans otwarcia w sprawozdaniu z sytuacji finansowej sporządzonym zgodnie z MSSF. Po przejściu na MSSF jednostka wycenia te pożyczki zgodnie z MSR 39 lub MSSF 9.
Ważne
Jednostki stosujące MSSF po raz pierwszy mogą zdecydować o retrospektywnym stosowaniu wymogów MSR 39 lub MSSF 9 oraz paragrafu 10A MSR 20 indywidualnie dla każdej pożyczki rządowej, pod warunkiem, że w chwili jej początkowego rozliczania uzyskano wystarczające informacje umożliwiające zastosowanie tych wymogów do danej pożyczki.
Pożyczki rządowe jednostka ujmuje w wartości godziwej. W przypadku zastosowania oprocentowania niższego niż oprocentowanie rynkowe, wartość początkowa zobowiązania ujęta w księgach będzie niższa niż otrzymana kwota środków pieniężnych. Powstała w ten sposób różnica będzie zatem ujęta zgodnie z MSR 20 jako dotacja rządowa („government grant”).
Najczęstsza sytuacja to pomoc w formie dotacji do aktywów podlegających amortyzacji (np. na zakup nowych linii technologicznych). W takim przypadku zgodnie z MSR 20 należy rozliczać ją w przychody w okresie uzyskiwania korzyści ekonomicznych z tych aktywów. Sama pożyczka jest w dalszych okresach rozliczana z wykorzystaniem efektywnej stopy procentowej zgodnie z MSR 39 lub MSSF 9.
Sposób rozliczania pożyczki rządowej oprocentowanej poniżej stawki rynkowej na dzień przejścia na MSSF przy wykorzystaniu możliwości zastosowania prospektywnego ilustruje przykład zawarty w wydanym dokumencie.
Autor:
Grzegorz Magdziarz, biegły rewident
Podstawa prawna:
- MSR 20 Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej,
- MSSF 1 Zastosowanie MSSF po raz pierwszy.
„Nowe Standardy Sprawozdawczości” to miesięcznik przeznaczony dla księgowych, które zajmują się MSR/MSSF, chcą stosować przepisy międzynarodowe w najbliższym czasie, a także dla tych, które nie chcą stać w miejscu i chętnie pogłębiają swoją wiedzę. http://lp.emsr.pl/50587e5a799bb/
