06.05 Likwidacja zużytego w działalności sprzętu
Pytanie: Czy wystarczy na protokole likwidacyjnym podpis mój i żony i czy muszę mieć dokument z przekazania sprzętu na złom, jeżeli tak to czy musi być w tym dokumencie wyszczególniona nazwa sprzętu, czy wystarczy napisać ogólnie np; sprzęt budowlany i elektronarzędzia?
Odpowiedź: Sam protokół likwidacji nie jest wystarczający. Przekazanie sprzetu zużytego na złom jest nieodpłatną dostawą towarów, stąd konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej.
Innym wyjściem jest sprzedaż, choćby za 1 zł całego sprzętu.
Wyjątkowo możliwe jest stosowanie zwolnienia z VAT w przypadku towarów używanych ponad 6 miesięcy od daty nabycia, jeżeli przy ich zakupie podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku VAT.
W przypadku dostawy złomu zastosować nalezy fakturę netto (od 1 kwietnia 2011 r. VAT z tytułu nabycia złomu rozlicza nabywca).
Podstawa prawna:
Art. 7 ust. 2
Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 2004-03-11
(Dz.U. Nr 54, poz. 535 )
