Skip to content

Księgowość mikro i małych firm w Polsce

14.04 Księgowość mikro i małych firm w Polsce 2011

Firma InFakt.pl we współpracy z firmą badawczą 4P research mix przeprowadziła wśród przedstawicieli mikro i małych firm badanie dotyczące księgowości. Efektem tych prac jest raport „Księgowość mikro i małych firm w Polsce 2011”, który pokazuje m.in., że przedsiębiorcy nie stosują korzystniejszych dla nich sposobów rozliczania z podatków i zdecydowana większość przedsiębiorców rozlicza się z podatków miesięcznie. Spośród ankietowanych, tylko 20% w przypadku VAT, a 16% w przypadku podatku dochodowego wybiera kwartalną formę rozliczenia, co w przypadku podatku dochodowego jest zawsze korzystniejszą opcją dla przedsiębiorcy.

Zauważalna jest także migracja przedsiębiorców od tradycyjnej księgowości do księgowości online – 9% już prowadzi księgowość online, a 12% ma taki zamiar w najbliższym roku oraz potrzeba wyższego poziomu doradztwa księgowego.

Podatki i sposoby rozliczania

Jak pokazuje raport zdecydowana większość przedsiębiorców rozlicza się z podatków miesięcznie. Spośród ankietowanych, tylko 20% w przypadku VAT, a 16% w przypadku podatku dochodowego wybiera kwartalną formę rozliczenia, co w przypadku podatku dochodowego jest zawsze korzystniejszą opcją dla przedsiębiorcy.

Większość firm biorących udział w badaniu rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów (77%), a blisko co druga z badanych firm samodzielnie wystawia rachunki/ faktury za pomocą programu do wystawiania rachunków i faktur online. Nieco rzadziej firmy korzystają z aplikacji zainstalowanych na komputerach.

Księgowość – samodzielnie czy z biurem?

Najczęstszym sposobem prowadzenia księgowości w firmie jest obsługa przez zewnętrzne biuro rachunkowe (51% firm), a 37% przedsiębiorców samodzielnie prowadzi swoją księgowość. Wśród mikro i małych firm zauważalny jest ponadto trend prowadzenia księgowości za pomocą aplikacji online – 9% przedsiębiorców już prowadzi księgowość online, a 12% ma taki zamiar w najbliższym roku.

Wśród problemów wynikających ze współpracy z biurem rachunkowym ankietowani wskazywali najczęściej na konieczność dowozu dokumentów do biura (60%), brak lub niski poziom doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów (42%), konieczność prowadzenia równoległej ewidencji księgowej w firmie (30%), brak wcześniejszej informacji o wysokości podatku (29%) oraz brak odpowiedzialności ze strony biura za ewentualne błędy w ewidencji i potencjalne kary ze strony US lub ZUS (27%).

Osoby prowadzące księgowość samodzielnie, jako główne powody swojej decyzji wskazywały: łatwość prowadzenia księgowości samemu (60%), małą ilość dokumentów (55%) oraz posiadanie oprogramowania, które pomaga w prowadzeniu księgowości (40%).

Online czy offline?

Za czynniki najbardziej zachęcające do zmiany prowadzenia księgowości w oparciu o aplikację online blisko połowa przedsiębiorców wskazuje łatwość i intuicyjność obsługi (49%), niższą niż w przypadku tradycyjnej księgowości cenę (44%), a także niezawodność, możliwość bieżącego kontrolowania wydatków oraz pozytywne opinie innych użytkowników.

„Badania księgowości w small biznes pokazują pewne zachodzące wśród przedsiębiorców zmiany generacyjne. Przedsiębiorcy młodsi otwarci są na nowinki np. chętniej korzystają z księgowości online i jestem przekonany, że rynek tego typu aplikacji będzie rozwijał się bardzo szybko” – twierdzi Paweł Wójcik, wiceprezes 4P research mix.

200 zł – miesięcznie czy rocznie?

Jak pokazały wyniki badania korzystając z aplikacji online można zaoszczędzić ponad 2 000 zł netto rocznie.
Pytani o miesięczny koszt prowadzenia księgowości przez biura rachunkowe ankietowani wskazywali najczęściej przedziały między 101-200 zł netto ( 38%) oraz 201-500 zł netto (32%).
Dla porównania warto zaznaczyć, że prowadzenie księgowości za pomocą aplikacji online to koszt 199 zł netto rocznie.

Podsumowując wyniki badania Wiktor Sarota, prezes InFakt.pl zauważa:

„Raport pokazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie uświadomienia przedstawicielom drobnego biznesu w Polsce, w jaki sposób mogą zoptymalizować koszty prowadzonej działalności. W wyniku braku lub niskiego poziomu doradztwa ze strony księgowych w tym zakresie (na co skarży się ponad 40% naszych respondentów), przedsiębiorcy nie posiadają aktualnych informacji o wysokości podatku w danym miesiącu oraz nie mają wystarczającej wiedzy, ani doradztwa w zakresie wyboru optymalnej dla siebie opcji rozliczania z podatku dochodowego i VAT ( tylko ok. 20% z nich rozlicza się kwartalnie). Dodatkowo prowadzenie księgowości za pomocą aplikacji online jest 10-krotnie tańsze niż w przypadku tradycyjnego biura rachunkowego”.

W badaniu wzięło udział 450 przedsiębiorców, reprezentujących firmy zatrudniające od 0 do 49 osób z terenu całej Polski. Wśród ankietowanych były osoby prowadzące działalność gospodarczą, właściciele i współwłaściciele firm, prezesi, członkowie zarządu oraz dyrektorzy generalni i zarządzający.

>>> Pełen tekst raportu tutaj

Kontakt prasowy

Piotr Sarota
konsultant public relations

SAROTA PR – agencja public relations
Tel.: +48 12 684 12 68
Kom. +48 606 895 326
Email: piotr(at)sarota.pl
www.sarota.pl

Katarzyna Tomczak
senior account manager

Tel. +48 12 290 04 98
Kom. +48 662 858 219
Email: katarzyna.tomczak(at)sarota.pl

inFakt

INFAKT jest twórcą aplikacji do wystawiania faktur i prowadzenia księgowości online dla freelancerów, samozatrudnionych oraz mikro i małych firm www.infakt.pl. Z serwisu www.infakt.pl korzysta obecnie ponad 80 000 użytkowników. Więcej na www.infakt.pl

Źrodło: informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *