Klęska powodzi a obowiązki wobec ZUS

21.05.2010 10:00 (aktualizacja: )

Przedsiębiorcy dotknięci klęską powodzi nie muszą osobiście odwiedzać Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu rozliczenia opłacanych składek. Mogą natomiast skorzystać z ulg w spłacie składkowych należności.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozumiejąc niezwykle trudną sytuację wszystkich prowadzących działalność gospodarczą na terenach dotkniętych powodzią informuje, że w celu wywiązania się ze swoich ustawowych obowiązków związanych z opłacaniem i rozliczaniem składek na ubezpieczenie społeczne, nie trzeba osobiście odwiedzać placówek Zakładu. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) płatnicy składek mają możliwość złożenia w ZUS wszelkiego rodzaju wniosków, dokumentacji ubezpieczeniowej i rozliczeniowej za pośrednictwem poczty, faksem, drogą elektroniczną na adres mailowy placówki ZUS, za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego (www.eup.zus.pl) bądź za pośrednictwem innej wskazanej osoby. Ewentualne braki w złożonych w ten sposób dokumentach mogą być uzupełniane w terminie późniejszym.

Dodatkowo Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż każdy płatnik składek, którego firma znalazła się w trudnej sytuacji m.in. w wyniku klęski naturalnej może wystąpić do ZUS z wnioskiem o udzielenie wsparcia w formie odroczenia terminu płatności składek, bądź rozłożenia należności składkowych na raty. Ulgi te mogą stanowić pomoc publiczną.

Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronach internetowych ZUS pod adresem: http://e-inspektorat.zus.pl/sprawy.asp?id_profilu=1&pomoc=3&menu=3&szukany_wyraz=pomoc%20publiczna&miejsce_szukania=5  

Biuro Prasowe
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Źródło: ZUS