MF wycofuje się z pomysłu na "paragon przed płatnością"

Wielu przedsiębiorców używa samochodów w swojej działalności. Nic dziwnego, że chcą je chronić. Czy garaż zakupiony na potrzeby działalności może stanowić środek trwały w firmie? Jak rozliczyć taki zakup?
Środkiem trwałym w firmie jest majątek użytkowany dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, którego przewidywany okres wykorzystania jest dłuższy niż rok. Ponadto musi on stanowić własność lub współwłasność podatnika i być zdatny do użytku. Nie będzie zatem środkiem trwałym garaż wynajmowany, czy też używany na podstawie umowy użyczenia.
Źródło: Thinkstock
Decydując się na zakup garażu, należy pamiętać o właściwym udokumentowaniu transakcji. Jako że garaż stanowi nieruchomość, dowodem nabycia będzie umowa w formie aktu notarialnego oraz dodatkowa faktura, jeżeli zakupu dokonano od firmy, a nie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności. Zgodnie z definicją środka trwałego: aby garaż mógł stać się majątkiem firmy, jego własność (w całości lub w części/udziale) musi zostać przeniesiona na przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą.
Uwaga! W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych nabywcą widniejącym w akcie notarialnym jest przedsiębiorca jako osoba fizyczna (jego dane a nie dane firmy). Natomiast jeżeli dodatkowo wystawiana jest faktura, powinna ona wskazywać jako nabywcę firmę (NIP). |
Nie tylko nowo zakupiony garaż może stać się środkiem trwałym firmy, ale też nieruchomość od dawna będąca własność prywatną. Przedsiębiorca w każdej chwili może zdecydować się, że dotychczas prywatny garaż przeznacza na cele działalności gospodarczej. Podejmując taką decyzję, należy pamiętać o tym, że po wniesieniu nieruchomości do ewidencji środków trwałych należy zaprzestać użytkowania garażu prywatnie.
Uwaga! Podatnik, przekazując majątek prywatny na cele prowadzonej działalności, powinien sporządzić stosowne oświadczenie. |
Jeżeli przedsiębiorca zakwalifikuje garaż do środków trwałych, to kolejnym etapem, po wniesieniu majątku do Ewidencji środków trwałych firmy, będzie jego amortyzacja.
Art. 22a ust. 1 updof “Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: 1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, 2) maszyny, urządzenia i środki transportu, 3) inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.” |
Dla celów określenia stawki amortyzacyjnej istotny będzie charakter zakupionej nieruchomości bowiem dla:
Ewa Szpytko specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl