Fiskus rozpozna podatnika po głosie

Katarzyna Sudaj 12.08.2015 09:00 (aktualizacja: )

Od kilku dni w Krajowej Informacji Podatkowej działa specjalny System Informacji Telefonicznej, który pozwala na identyfikację osoby dzwoniącej przy użyciu tzw. biometrii głosowej. System jest gotowy, ale KIP czeka na zgodę GIODO.

VoicePIN Fiskus rozpozna podatnika po głosie

Źródło: VoicePIN

Już pod koniec maja w artykule „Urząd skarbowy rozpozna cię po głosie” pisaliśmy o innowacyjnym rozwiązaniu przygotowywanym w resorcie finansów. Trwały wówczas prace przygotowawcze do wykorzystania biometrii głosowej VoicePIN w ramach Krajowej Informacji Podatkowej. W środę 5 sierpnia system ten został wdrożony.

Biometria głosowa to technologia, która pozwala na weryfikację osoby na podstawie cech indywidualnych jej głosu. Dzięki temu wiele spraw w Urzędzie Skarbowym będzie można załatwić zdalnie przez telefon, bez konieczności osobistej wizyty w skarbówce.

System gotowy. Potrzebna jeszcze zgoda GIODO

Niestety system nie został jeszcze udostępniony dla użytkowników, gdyż nie ma jeszcze zgody GIODO. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych ma wątpliwości co do bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych potrzebnych od uruchomienia tego systemu (chodzi o próbki głosów podatników). GIODO wskazuje na opinię Grupy Roboczej ds. ochrony osób wobec przetwarzania danych osobowych (niezależny organ konsultacyjny UE), która stwierdziła w jednym z dokumentów, że "powszechne i niekontrolowane posługiwanie się biometrią wzbudza niepokój z punktu widzenia ochrony wolności i fundamentalnych praw człowieka".

Katarzyna Sudaj, PIT.pl