Polki patrzą na siebie przez pryzmat pracy, swoich marzeń i pasji. Znają swoją wartość, są inteligentne, ciekawe świata, a jednocześnie obowiązkowe, pracowite i niezależne. I to właśnie ta niezależności jest jednym z głównym powodów, dla których Polki decydują się na prowadzenie własnego przedsiębiorstwa.
Wzrost liczby firm prowadzonych przez kobiety to ich odpowiedź na nierówne traktowanie na rynku pracy. Chodzi o dysproporcje w wysokości zarobków kobiet i mężczyzn, zajmujących to samo stanowisko. Z danych GUS z 2008 roku, przy uogólnieniu wszystkich innych czynników, wynika, że kobiety zarabiały o 2,61 zł mniej na godzinę niż statystyczny mężczyzna.

Źródło: Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2008 r., GUS, 2009
Firma jest rodzaju żeńskiego
Według badań przeprowadzonych przez Ewę Lisowską z SGH w 2008 roku, aż 52 proc. dorosłych Polek uważa, że lepiej jest prowadzić własną firmę niż być zatrudnioną na etacie. Jednocześnie – według badań Eurostatu z tego samego roku – 35 proc. przedsiębiorców w Polsce to kobiety. Takie wyniki stawiają nas w czołówce państw Europy, a Polki uważane są za jedne z najbardziej przedsiębiorczych kobiet. Ponadto prawie 90 proc. kobiet – przedsiębiorców zadowolonych jest z prowadzenia własnej firmy (wśród mężczyzn 75 proc.).

Polka-przedsiębiorca to zazwyczaj kobieta około 40 roku życia, dawniej pracująca na etacie, skąd posiada doświadczenie zawodowe, mająca dorosłe lub nastoletnie dzieci. ¾ z nich ma męża, a 90 proc. ma dzieci. Większość założyła własną firmę między 26 a 30 rokiem życia. Ponadto panie posiadają wyższe wykształcenie i prowadzą mikrofimę, której wiele poświęca ponad 60 godzin tygodniowo.
Kobiety są bardziej agresywne biznesowo
Aktywne, otwarte na innowacje i komunikatywne. Polki, które założyły własne firmy, są większymi optymistkami – wierzą w swoje możliwości już na samym starcie. Kobiety aktywniej prowadzą przedsiębiorstwa, lepiej organizują pracę i zarządzają swoim czasem. Bardzo często ich sukces tkwi również w podejmowaniu inicjatywy. Kobieta przedsiębiorcza nie czeka, aż ktoś nią pokieruje – wie, czego nie wie i samodzielnie zdobywa potrzebne jej informacje.
Jak wskazują psychologowie biznesu, mężczyźni już czują na plecach oddech kobiet. Wynika to z tego, że coraz więcej Polek zakłada swoje firmy i prowadzi je z sukcesem. Dodatkowo w polskim środowisku biznesowym konkurencja ma także wymiar płciowy. Kobiety mają w sobie więcej biznesowej agresji, co powoduje, że wielu mężczyzn woli je mieć za partnerów niż za przeciwników.
Na czym polega ta agresywność? Panie są zdecydowanie bardziej pamiętliwe, bardziej się angażują i reagują na wiele spraw bardzo emocjonalnie. Wielokrotnie są gotowe do intryg, plotek i nie odpuszczania urazów. W związku z tym nie obce jest im zdeterminowanie do walki i wojowniczość.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]

