Skip to content

Będą zmiany w ustawie o PIP

Do Sejmu wpłynął projekt zmian ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Jest to stosunkowo obszerny dokument przygotowany przez Komisję do Spraw Kontroli Państwowej. W uzasadnieniu projektu, można przeczytać, że stan praworządności w stosunkach pracy wciąż jest na niezadowalającym poziomie.

Przyczyną tego stanu rzeczy jest dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza kraju oraz różnorodność podmiotów funkcjonujących na rynku. Z tego względu projekt ustawy zakłada szereg zmian, m.in.:
 PIP będzie mógł podejmować działania prewencyjne zmierzające do przestrzegania prawa pracy,

  • oraz nada inspektorom prawo do nakładania mandatów karnych na sprawców wykroczeń z zakresu legalności zatrudnienia,
  • także umożliwi kontrolę podmiotów świadczących usługi z zakresu pośrednictwa pracy.

Zmiany wewnętrzne

Projektodawcy ustawy uznali, że należy zwiększyć wpływ Sejmu na obsadę stanowiska Głównego Inspektora Pracy. Z tego powodu proponują, by do jego powołania potrzebna była prócz opinii Rady Ochrony pracy, również stosowna rekomendacja właściwej komisji sejmowej. Dodatkowo planuje się rozszerzenie uprawnień Głównego Inspektora o możliwość nie tylko powoływania, ale także odwoływania okręgowych inspektorów pracy po zasięgnięciu stosownej opinii Rady. Celem tej zmiany jest zwiększenie jej wpływu na obsadzanie stanowisk kierowniczych. Obecnie Główny Inspektor musi się po nią zwrócić tylko w przypadku powoływania nowych osób na stanowiska decyzyjne w okręgowych oddziałach PIP.
 

W pewnym sensie propozycja upolityczni Państwową Inspekcję Pracy. Zgodnie z ustawą Głównego Inspektora Pracy powołuje Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Rady (którą też powołuje na 4 letnią kadencję). Z kolei z projektu wynika, że większy wpływ na jego powołanie winna mieć także odpowiednia Komisja. Prawdopodobnie projektodawcom chodzi o to, by na sprawowanie tak ważnej funkcji większy wpływ miała opozycja. Trudno ocenić, jaka jest właściwa intencja pomysłodawców tego przepisu, niemniej zarówno dla pracowników, jak i pracodawców najlepiej by było, gdyby o obsadzeniu tak ważnego stanowiska nie decydowały względy polityczne tylko merytoryczne.
 

Rada Ochrony Pracy

Rada Ochrony Pracy jest organem nadzoru nad warunkami pracy i działalnością Państwowej Inspekcji Pracy. Radę Ochrony Pracy powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu, a kadencja Rady trwa 4 lata. Do najważniejszych zadań Rady Ochrony Pracy należy:

  • ocena działalności Państwowej Inspekcji Pracy,
  • wyrażanie stanowiska na temat programów działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków wynikających z tych ocen,
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki ochrony pracy,
  • inicjowanie prac związanych z ratyfikacją konwencji międzynarodowych oraz międzynarodowych norm z zakresu ochrony pracy i ergonomii,
  • występowanie do organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz organizacji pracodawców i pracobiorców w sprawach związanych z ochroną pracy,
  • ocena problemów ochrony pracy o zasięgu ogólnokrajowym – człowiek w środowisku pracy. 
źródło: rop.sejm.gov.pl

Łukasz Piechowiak
Bankier.pl
[email protected]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *