Podatnicy podatku VAT mogą przekazywać kolejne deklaracje bez korzystania z e-podpisu. Dzięki zmianie obowiązującej od października 2017 r., do wysyłki rozliczeń podatkowych VAT wykorzystać można dane autoryzacyjne podatnika PIT – pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia oraz kwota przychodu, numer identyfikacyjny (NIP).

Kolejne deklaracje VAT bez epodpisu / FORUM
Do tej pory danymi autoryzującymi podpisywać można było deklaracje dla podatku od towarów i usług:
- VAT-7 – podstawową deklaracje miesięczną rozliczeń podatku VAT,
- VAT-7K – deklarację kwartalną rozliczeń podatku VAT;
- informację podsumowująca/korektę informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27);
- informację podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE);
- korektę informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK);
- deklarację dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1)
Do kompletu rozliczeń VAT z użyciem danych autoryzujących dołączyły:
- VAT-8 – składana celem rozliczeń wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz dodatkowo importu usług lub dostaw, dla których podatnikiem jest nabywca – przez podatników zwolnionych z VAT (lub niebędących podatnikami VAT czynnymi),
- VAT-9M – składana przez zwolnionych z VAT (lub niebędących podatnikami VAT czynnymi) podatników, u których w danym miesiącu nie wystąpiły nabycia wewnątrzwspólnotowe, jednakże w danym miesiącu ma u nich miejsce import usług, bądź dostawa, dla których podatnikiem jest nabywca,
- deklaracja dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10);
- deklaracja dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11);
- skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12);
- informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23);
- informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26);
Danych autoryzujących nie wykorzystają do podpisywania deklaracji podatnicy CIT. Spółki i inne podmioty prawne nie mogą wysyłać deklaracji podatkowych wykorzystując danych autoryzacyjnych swoich pełnomocników, członków organów zarządzających czy biur rachunkowych ich obsługujących w kontaktach z organami podatkowymi.
Dane autoryzujące deklaracje VAT – wysyłaj elektronicznie bez e-podpisu
Wysyłka deklaracji VAT oparta jest na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika, płatnika lub podmiotu przesyłającego deklarację lub podanie:
- identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL;
- imieniu (pierwszym);
- nazwisku;
- dacie urodzenia;
- kwocie przychodu wykazanej, odpowiednio, w:
a) poz. 45 zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28),
b) poz. 90 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36) albo poz. 141, jeżeli podatnik, płatnik lub podmiot w zeznaniu występuje jako małżonek,
c) poz. 13 lub poz. 18 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L),
d) poz. 64 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37) albo poz. 95, jeżeli podatnik, płatnik lub podmiot w zeznaniu występuje jako małżonek,
e) poz. 24 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),
f) poz. 20 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39),
g) poz. 57 rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),
h) poz. 38 rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy za rok podatkowy (PIT-40A)
– za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania deklaracji lub podań albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.
Jednocześnie straciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, a nowe rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 października 2017 roku.
Piotr Szulczewski PIT.pl
