Jak zgłosić pracowników i przedsiębiorcę do ubezpieczeń?
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszania do ubezpieczeń oraz rozliczania i opłacania składek za:
- pracowników – na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
- zleceniobiorców – na obowiązkowe lub dobrowolne ubezpieczenia społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,
- osoby współpracujące – na obowiązkowe lub dobrowolne ubezpieczenia społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,
- a także za siebie – na obowiązkowe lub dobrowolne ubezpieczenia społeczne i obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.
Wyjątek: Prowadzący działalność nie mają takiego obowiązku w stosunku do zleceniobiorców, którzy są uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub studentami, w wieku do ukończenia 26 lat – grupa ta z tytułu zawartej umowy zlecenia nie podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu ani obowiązkowo, ani dobrowolnie.
Uwaga! Za osobę współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą – dla celów ubezpieczeń społecznych – uważa się: małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą i współpracują przy prowadzeniu tej działalności (z wyjątkiem osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego).
źródło: www.zus.pl
