29.06 Kwiatki w firmie są kosztem podatkowym
Przedsiębiorcy bardzo często ponoszą wydatki związane z zakupem kwiatów doniczkowych oraz ciętych, donic, ziemi, środków ochrony roślin, które dekorują pomieszczenia obsługi klienta lub poczekalnie. Celem ponoszonych wydatków jest dbanie o schludny i estetyczny wygląd pomieszczeń, w których przebywają kontrahenci. Zdaniem Izby Skarbowej w Poznaniu (25.09.2009 r., sygn. ILPB3/423-496/09-2/KS) wyżej wymienione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów, jako ogólne koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Jednakże, gdyby wyżej opisywane dekoracje przekraczały zwyczajowo przyjęte normy w danej branży czy okolicy, były nadzwyczaj wystawne, bardziej ekskluzywne, wytworne, odpowiednio drogie, poprawiały znacząco estetyczny wizerunek firmy oraz były umieszczane wyłącznie w pomieszczeniach, gdzie przyjmowani są zazwyczaj tylko określeni klienci (np. sala konferencyjna), wtedy wydatki na wystawne dekoracje, nie mogłyby zostać uznane przez podatnika za koszty uzyskania przychodów.
Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 27.11.2009 r. (ILPB3/423-743/09-2/JG) wskazała, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Poznańska izba wyjaśniła, że wydatek jest kosztem podatkowym jeśli:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z jego zasobów majątkowych,
- pozostaje w związku z działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów,
- ma wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany.
Ponadto wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty. Organ uznał, że wydatki na zakup kwiatów w doniczkach, akwarium, reprodukcję obrazu, dekoracyjny stroik, stanowią koszt uzyskania przychodów.
Zdaniem urzędów skarbowych reprezentacja wywołująca korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach. Wobec czego takich wydatków nie należy traktować jako kosztów reprezentacji. Można je uwzględnić w rozliczeniach podatkowych.
Warto przytoczyć stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (21.04.2008 r., IBPB3/423-65/08/NG), w którym organ wskazał, iż wydatki poniesione na comiesięczne opłaty za pielęgnację roślin dekorujących biura przez firmę zewnętrzną, mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej zaliczyć można tylko te wydatki, które ściśle związane są z uzyskaniem przychodu.
Anna Pokrywczyńska
VAT.pl
