Skip to content

Nowelizacja VAT i nowe druki VAT R i VAT 5UE

18.11 Nowelizacja VAT i nowe druki VAT-R i VAT-5UE

Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT z 23 października 2009 r. czeka obecnie na publikację w Dzienniku Ustaw. Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu można znaleźć tutaj.

Na stronach Ministerstwa Finansów można również znaleźć projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2009r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podaktu od towarów i usług.

Nowy VAT-R będzie stosowany od 1 grudnia 2009 roku, choć poprzedni wzór będzie jeszcze dopuszczalny do dnia 300 czerwca 2010 roku.

Nowy VAT-5UE od 1 stycznia 2010 roku.

W uzasadnieniu MF pisze:

Rozporządzenie wydaje się w związku ze zmianami w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) wprowadzonymi ustawą z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr , poz. ).

Zmiany mają na celu dostosowanie obowiązku rejestracji do wymagań wprowadzonych dyrektywą 2008/8/WE w zakresie stosowania przy opodatkowaniu usług mechanizmu odwrotnego obciąŜenia. W związku ze zmianami wprowadzonymi w art. 97 ust. 3 ustawy w odniesieniu do podatników, o których mowa w art.15 ustawy, rozszerzającymi obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze:

a) nabywania usług, o których mowa w art. 28b, jeŜeli usługi te stanowiłyby import usług oraz

b) świadczenia usług dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4,

a takŜe zmianami w art. 97 ust. 10 ustawy rozszerzającymi przypadki, w których stosuje się numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL o świadczenie i nabycie usług w ww. przypadkach, konieczna jest zmiana wzoru zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) oraz wzoru potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT-UE (VAT-5UE).

Nowy wzór zgłoszenia (VAT-R) został oparty na dotychczasowym wzorze zgłoszenia rejestracyjnego określonym na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 211, poz. 1331).

We wzorze tym zostały wprowadzone następujące zmiany w części C.3. „Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych2)”:

  • w poz. 58 dodano po wyrazach „…wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów” nowe wyrazy w brzmieniu „lub będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art.100 ust.1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art.28b ustawy, jeŜeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług”,
  • poz. 60 otrzymuje nowe brzmienie: „60. podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art.100 ust.1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art.28b ustawy, jeŜeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług”,
  • poz. 62, 63, 64 zastąpiono jedną poz. 62 w brzmieniu: „podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE zaprzestał dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw oraz wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów oraz świadczenia usług, do których stosuje się art.100 ust.1 pkt 4 ustawy oraz nabywania usług, do których stosuje się art.28b ustawy, jeŜeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług”.

We wzorze potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE (VAT-5UE) dostosowano treść zapisu dotyczącego posługiwania się Numerem Identyfikacji Podatkowej poprzedzonej kodem PL do zmian w art. 97 ust. 3 i 10 wprowadzonych ustawą z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług . Pozostałe zmiany mają charakter porządkowy, w tym zmiana numeracji pozycji.

Dodatkowo we wzorze zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) wprowadzono zmianę doprecyzowującą, tj.: w części C.1. „Informacje ogólne” dodano po kwadracie nr 28 nowy kwadrat w brzmieniu:

„29. podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą nie ma prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy”.

PowyŜsza zmiana ma na celu ułatwić podatnikowi wybór okoliczności określających obowiązek podatkowy, o których mowa w ww. art., jeŜeli podatnik, z uwagi na przewidywaną wartość obrotów, lub z uwagi na ust. 13 tego art. – nie ma prawa do zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

W projektowanym rozporządzeniu umieszczono równieŜ przepis umoŜliwiający wykorzystanie formularza zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług wydrukowanego według dotychczasowego wzoru, obowiązującego przed zmianą rozporządzenia.

Wejście w Ŝycie projektu rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia w Ŝycie ustawy z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. co do zasady na dzień 1 stycznia 2010r., a przepisu § 2 ust. 1, który zezwala na stosowanie nowego wzoru juŜ od początku grudnia 2009r. w przypadkach określonych w art. 3 ustawy – na dzień 1 grudnia 2009r.

Proponowany termin wejścia w Ŝycie niniejszego rozporządzenia nie narusza zasady demokratycznego państwa prawnego, poniewaŜ nie powoduje negatywnych skutków dla podatników.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt prawny.

Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na podmioty, które dokonują rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy lub dokonują nabyć usług, do których stosuje się art.28 b ustawy, jeŜeli usługi te stanowią import usług.

2. Konsultacje społeczne.

Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym równolegle z uzgodnieniami międzyresortowymi.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów.

3. Wpływ projektowanego aktu prawnego:

a) na sektor finansów publicznych, w tym budŜet państwa i budŜety jednostek samorządu terytorialnego Wejście w Ŝycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na finanse publiczne, w tym budŜet państwa i budŜety jednostek samorządu terytorialnego z uwagi na charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,

b) na rynek pracy Wejście w Ŝycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy z uwagi na charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,

c) na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw Wejście w Ŝycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, d) na sytuację i rozwój regionalny

Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. Źródła finansowania.

Wprowadzenie w Ŝycie regulacji zawartych w projektowanym rozporządzeniu nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych.

5. Zakres zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Źródło: MF, Sejm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *