09.07 Jak ewidencjonować środki trwałe wniesione aportem do spółki?
Czy jeśli środki trwałe zostały wniesione do spółki aportem, powinienem prowadzić ich ewidencje bilansową i podatkową?
Ustawa o rachunkowości przewiduje obowiązek prowadzenia ksiąg pomocniczych dla środków trwałych, ich odpisów umorzeniowych i aktualizacyjnych jednak ich forma nie jest narzucona przez ustawę (np. ewidencja albo po prostu konta analityczne).
Obowiązek powyższy jest również przewidziany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych. Tylko w przypadku prowadzania podatkowej księgi przychodów i rozchodów narzucone są elementy, jakie ewidencja środków trwałych ma posiadać. Natomiast tam, gdzie prowadzone są księgi rachunkowe, a więc w spółce komandytowej, to kierownik jednostki decyduje o tym. Należy jednak pamiętać y z ewidencji wynikały dane, które są niezbędne do ustalenia odpisów amortyzacyjnych zgodnych z przepisami podatkowymi.
Podstawa prawna:
- art. 17 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)
- art. 24a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361)
- art. 9 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.)
Katarzyna Trzpioła
Wykładowca na wydziale Zarządzania UW
Tekst pochodzi z miesięcznika „Rachunkowości i Podatków dla praktyków”
„Rachunkowość i Podatki dla praktyków” to kompleksowa publikacja dla ambitnych, kompetentnych księgowych, którzy dbają o swój rozwój i szukają i praktycznych i pogłębionych informacji z zakresu rachunkowości, podatków i wynagrodzeń w firmie.
