
Przedsiębiorcy z branży transportowej mogą liczyć na częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów. Przypomnijmy, już od 19 sierpnia wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie UE muszą być wyposażone w nowy model urządzenia.
Pod koniec lipca Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że przeprowadzi akcję dofinansowania wymiany tachografów ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Była to odpowiedź na zmianę unijnego prawa dotyczącego branży transportowej, w myśl którego od 19 sierpnia w każdym pojeździe używanym w przewozie międzynarodowym na terenie państw unijnych musi być zainstalowany smart tachograf najnowszej generacji (G2V2). Jak wynikało z badań przeprowadzonych przez firmę Inelo, jeszcze dwa tygodnie temu nawet 25% pojazdów nie miało takiego wymaganego wyposażenia.
W pierwszej kolejności małe firmy
Po zapowiedzi przyszedł czas na konkretne decyzje. W resorcie infrastruktury powstał projekt rozporządzenia, który zakłada częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów. Inicjatywa w pierwszej kolejności ma pomóc małym firmom z ważną licencją wspólnotową, które posiadają maksymalnie 10 pojazdów.
Fot. Miguel Perfectti / Shutterstock
- Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy, które zostały wymienione w pojazdach ze względu na konieczność dostosowania się do wymaganych, unijnych przepisów w zakresie używania najnowszych urządzeń rejestrujących (G2V2) w międzynarodowym transporcie. Jeżeli w ramach pomocy de minimis nie zostaną wykorzystane wszystkie środki, to w drugiej kolejności będą rozpatrywane zgłoszenia przedsiębiorców transportowych, mających więcej niż 10 pojazdów, ale - co istotne - mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek. A samo rozróżnienie dotyczące wielkości floty już teraz budzi wątpliwości branży TSL [transport, spedycja, logistyka – przyp. red.] i może powodować obawy związane z ograniczaniem pomocy do najmniejszych firm – zwraca uwagę Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń z firmy Inelo.
Wnioski online do wyczerpania środków
Dotacje będą rozdzielane za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski drogą online do 31 sierpnia 2026 roku, czyli terminu zakończenia realizacji KPO. Organizator inicjatywy zastrzega, że w sytuacji, gdy środki zostaną wyczerpane wcześniej, nabór zostanie skrócony.
Na razie nie jest znana wysokość kwot wsparcia, jakie mogą otrzymać firmy.
- Będą one zależały od ilości zgłoszeń i innych czynników, np. od wcześniej otrzymanych pożyczek na preferencyjnych warunkach w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich. Program ten na pewno będzie realną pomocą dla przedsiębiorców transportowych. Koszt wymiany jednego tachografu to ok. 4-5 tys. zł netto, a to duże obciążenie, szczególnie dla małych firm – podkreśla Mateusz Włoch.
Jakie dokumenty będą potrzebne
Przewoźnik mający w planach ubieganie się o zwrot kosztów za wymianę tachografów zobowiązany będzie do podania m.in. danych o firmie, wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju wykonywanego przewozu i numeru licencji transportowej. Trzeba będzie podać także informacje o każdym pojeździe, który jest objęty wnioskiem. Konieczne będzie dołączenie załączników potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy oraz. Poza tym przedsiębiorca powinien przedstawić m.in.:
- potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu inteligentnego drugiej generacji (np. fakturę VAT za urządzenie wraz z usługą montażu),
- dane uprawnionego warsztatu lub instalatora, który przeprowadził montaż tachografu w pojeździe,
- wydruk danych technicznych z nowo zainstalowanego tachografu G2V2 (dokument ma potwierdzać kalibrację i aktywację urządzenia),
- oświadczenie przewoźnika o tym, że wskazany we wniosku pojazd został wyposażony w wymagany tachograf drugiej generacji,
- kopię zaświadczeń o przyznanej pomocy de minimis, którą firma otrzymała w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich lat. Ewentualnie zamiast zaświadczeń można przedstawić oświadczenie o łącznej wysokości otrzymanej pomocy de minimis lub o braku takiego wsparcia.
Pełna lista wymaganych dokumentów zostanie określona w finalnej treści rozporządzenia i regulaminie naboru.
Brak możliwości wykonywania usług
Przypominamy, 18 sierpnia jest ostatnim dniem, w którym można wykonać przewóz poza granicami Polski ze starym tachografem. Już od 19 sierpnia dla przewozów międzynarodowych w krajach UE obowiązywać będą smart tachografy G2V2. Przewoźnicy, którzy nie wymienią urządzeń, nie będą mogli wykonywać usług transportowych poza granicami Polski.
Podobnie jak inne przepisy Pakietu Mobilności, wymagania dotyczące tachografów są wprowadzane stopniowo. Kolejną kategorią pojazdów, którą czeka wymiana tachografów, są busy powyżej 2,5 tony poruszające się po terenie UE i wykonujące zarobkowy przewóz rzeczy. W ich przypadku wymianę trzeba będzie przeprowadzić do 1 lipca 2026 r.