Polacy z roku na rok chętniej robią zakupy w sieci, ale wielu z nas boi się zamawiać towar na zagranicznych aukcjach czy w sklepach internetowych. Zniechęca nas długi termin wysyłki, wysokie koszty oraz niepewność co do ewentualnej reklamacji. Warto zatem wiedzieć, jak w praktyce wygląda zamawianie przedmiotów ściąganych zza granicy i co na to polskie prawo.
Powodów, dla których warto robić zakupy na zagranicznych stronach, jest kilka. Przede wszystkim często można znaleźć na nich rzeczy niedostępne na naszym rynku. Przykładem mogą być markowe buty czy odzież znanych domów mody, np. Loboutina, Blahnika, Louisa Vittona czy sprzęt komputerowy i multimedialny, który za granicą można kupić w niższych cenach. Zdarza się bowiem, że za podobny przedmiot w innym kraju zapłacimy znacznie mniej, wliczając nawet koszt przesyłki. Poza tym już teraz wielu polskich sprzedawców internetowych sprowadza bardzo tanią odzież i inne produkty z Chin, Tajwanu czy Korei, w tzw. japan style, wystawiając je np. na Allegro. Koszt zakupu sukienki czy tuniki, nawet z uwzględnieniem przesyłki, jest znacznie niższy od polskich odpowiedników, bo i tańsze są koszty wyprodukowania odzieży w tych krajach. Co trzeba jednak wiedzieć przed kliknięciem w Kup Teraz?
Czas oczekiwania na przesyłkę
Termin oczekiwania na towar zamówiony za granicą jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników. Najważniejszym z nich jest miejsce, z którego wysyłany będzie dany produkt. Zasada jest prosta – czym odleglejszy kraj, tym prawdopodobnie dłużej będziemy czekać na przesyłkę. Na towary z Azji i z obu Ameryk będziemy czekać od 14 dni do nawet miesiąca. Natomiast przesyłki z Europy mogą dotrzeć na miejsce już nawet po tygodniu od dokonania zamówienia. – W tym przypadku wpływ na to ma nie tylko odległość, ale również polityka celna. Większość paczek spoza Unii Europejskiej podlega kontroli, co znacznie wydłuża okres oczekiwania na nie. Warto wiedzieć, że opłacie celnej podlegają przesyłki o wartości przekraczającej 22 euro – wyjaśnia Mariusz Wesołowski z Akademii Allegro prowadzącej ogólnopolskie szkolenia dla sprzedawców internetowych.
Daria Duszyńska
