Blisko 61 proc. polskich przedsiębiorstw posiada stronę internetową, a 75 proc. korzysta z poczty elektronicznej. Taki wniosek płynie z raportu „Rzeczpospolita Internetowa w roku 2011” przygotowanego przez HBI Polska.
Najgorzej pod względem posiadania strony internetowej wyglądają firmy jednoosobowe. Tylko 40,2 proc.ma własną witrynę. Dla porównania, aż 90,94 proc. spółek akcyjnych posiada stronę internetową. W przypadku spółek komandytowych odsetek ten wynosi 74,46 proc. Dalej w zestawieniu są spółki jawne – 72,61 proc., z o.o. – 69,52 proc. oraz cywilne – 55,35 proc.
Wykres: Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową według firm prawnych (dane w proc.)
Nie są zaskoczeniem wyniki badania w podziale na województwa. Na podium znalazły się regiony wysoko rozwinięte pod względem gospodarczym. Ostatnie miejsca pod względem odsetka firm ze stroną internetową okupują województwa wschodniej części Polski. Pierwszą trójkę zestawienia otwiera województwo mazowieckie z wynikiem 67,14 proc. Kolejne miejsce przypadło małopolsce – 67 proc. oraz województwu śląskiemu – 66,6 proc. Listę zamykają trzy województwa leżące na wschodzie Polski: podlaskie z wynikiem 51,36 proc., lubelskie 53,87 proc. i warmińsko-mazurskie 54,84 proc.
Raport HBI Polska wskazuje, że firmy jednoosobowe najczęściej korzystają poczty elektronicznej. Ponad 72 procent tych przedsiębiorstw deklaruje posiadanie własnego adresu mailowego. Tak wysoki odsetek to efekt przede wszystkim tego, że mikrofirmy częściej prezentują swoje produkty i usługi na portalach bazodanowych i lokalizatorach internetowych. Witryny te udostępniają narzędzia umożliwiające stworzenie wizytówki firmowej. Wykorzystując ten sposób dotarcia do klienta drobni przedsiębiorcy unikają wydatków związanych z budową strony internetowej.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl
» Jak zarabiać na usługach IT bez dużej inwestycji?
» Zmiany w charakterze pracy – wyzwania technologiczne dla pracodawców
» PR szyty na miarę
