Skip to content

Zawieszam działalność, czy zawiesić składki?

31.01 Zawieszam działalność, czy zawiesić składki?

Czasowe zawieszenie działalności gospodarczej jest jedną z trudniejszych decyzji, jakie podejmuje przedsiębiorca. Jest ona o tyle ważna, że wymaga podjęcia kroków związanych nie tylko z dalszym funkcjonowaniem firmy, lecz także z dotychczas opłacanymi składkami ZUS.

Przedsiębiorca mający przejściowe problemy, lecz niezatrudniający pracowników, może czasowo zawiesić działalność gospodarczą. Gwarantuje mu to ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z artykułem 14a powyższej ustawy pracodawca może zawiesić swoją działalność na okres od 1 do 24 miesięcy. Co więcej, nie musi on opłacać należnych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w trakcie trwania zawieszenia. Przedsiębiorca nie opłaca składek od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, aż do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania owej działalności.

– Przedsiębiorca zawieszający swoją działalność nie musi o fakcie zawieszenia zawiadomić odrębnie ZUS – zasada tzw. „jednego okienka” powoduje, że informację o zawieszeniu działalności ZUS uzyska od organu ewidencyjnego, do którego składany jest wniosek o wpis wzmianki o zawieszeniu działalności gospodarczej. Na tej podstawie ZUS wyrejestruje płatnika składek (formularz ZUS ZWPA), wyrejestruje z ubezpieczeń osobę prowadzącą działalność gospodarczą (formularz ZUS ZWUA) oraz członków rodziny osoby ubezpieczonej – osoby prowadzącej działalność (formularz ZUS ZCNA), jak również wyrejestruje z ubezpieczeń osoby współpracujące (formularz ZUS ZWUA) i członków rodziny osób współpracujących (formularz ZUS ZCNA) – mówi radca prawny Marta Walędziak-Skowrońska LexCare Opieka Prawna na Abonament.

Iwona Karkus 
Bankier.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *