Sprawozdania merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego to materiał na niejeden kryminał. Decydując się oddać 1% podatku na dobroczynność, warto swój wybór poprzedzić wizytą w bazie sprawozdań organizacji.
Kiedy po raz pierwszy twórca darmowego programu do pitów rocznych zdecydował się promować organizację pożytku publicznego za pośrednictwem tego programu, sam nie przypuszczał, że skala pozyskanych pieniędzy będzie tak astronomiczna. W ślad za organizacjami, których cel koresponduje z jego realizacją, wśród podmiotów próbujących pozyskać pieniądze od podatników pojawiły się takie, które nie mają zbyt wiele wspólnego z dobroczynnością. Szczytny cel u części podmiotów przysłaniał prawdziwy ich charakter – działania miały za zadanie pozyskać pieniądze z 1%, a następnie przetransferować je do prywatnych portfeli założycieli lub podmiotów powiązanych z nimi.
Najprostszą metodą jest oczywiście podzlecanie usług dobroczynnych zaprzyjaźnionym osobom, które nie mogą narzekać już na brak pracy. Budynki dla organizacji mogą zbudować zaprzyjaźnione firmy, a samochody można wykorzystywać nie tylko w celach działań dobroczynnych.
Ze sprawozdań merytorycznych wynika, że część organizacji potrafi ponad połowę pozyskanych z akcji 1% podatku środków wydać na reklamę i promocję swojej działalności. Prawo wcale nie zabrania takiej procedury. Na rynku wartym ponad 400 mln złotych warto jest rozpychać się rękami i nogami, by zgarnąć jak najwięcej z przewidzianej puli. Niemniej etyczny wymiar działań, jakich podejmują się organizacje powinien zacząć przeważać nad rynkowym sensem takiej promocji.
Czy środki uzyskane na działalność charytatywną i prospołeczną – powinny końcowo trafiać do reklamodawców – z pewnością tak. Ciężko określić powiązania, jakie występują pomiędzy reklamodawcami a reklamobiorcami – rynek jest na tyle duży, że jakiekolwiek ogólne hasło mogłoby zaboleć tych uczciwych. Ważne by liczyły się metody działania, a forma nie była sensem istnienia danego podmiotu. Na dalsze ograniczenia ustawowe w możliwościach dysponowania środkami z 1% będzie trzeba jeszcze poczekać. Póki co – warto, by wyedukowane społeczeństwo decydowało świadomie, do których organizacji trafiają ich pieniądze i na co będą spożytkowane.
Do rozpoczęcia rozliczeń roku 2012 nie zostało już wiele czasu. Zaczyna się powoli wojna o środki z naszych zeznań podatkowych. Decydując się przekazać 1% – róbmy to świadomie. A w między czasie – cała redakcja PIT.pl – poleca wizytę na stronie http://sprawozdaniaopp.mpips.gov.pl/Search – i dokładną lekturę sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji, na którą przekazaliśmy 1% podatku rok temu.
Może cele i metody działania wynikające ze sprawozdań skłonią kogoś do refleksji i zastanowienia się, czy swój 1% przekazywać bardziej świadomie niż rok wcześniej.
Piotr Szulczewski
PIT.pl
