Każda firma dąży do ciągłego rozwoju i podnoszenia swojego swojej konkurencyjności. Niestety w dobie zaawansowanej technologii i Internetu coraz częściej tradycyjne środki stają się niewystarczające, by podnieść efektywność, a w konsekwencji zwiększyć zyski firmy. Dlatego też przedsiębiorcy rezygnują z tradycyjnych sposobów sprzedaży towarów i usług na rzecz transakcji internetowych.
Tradycyjnie czy przez Internet?
Rozwój społeczeństwa informacyjnego i ciągły wzrost liczby użytkowników Internetu spowodował, że e-biznes stał się przedmiotem zainteresowania wielu przedsiębiorców. Jest on specyficzną formą prowadzenia działalności gospodarczej, której kluczowym narzędziem budowania relacji z klientami i osiągania zysków jest Internet i technologia informacyjna.
Co zatem skłania firmy do prowadzenia e-biznesu? Jednym z ważniejszych powodów są niższe koszty utrzymania firmy. Dzięki szeroko rozwiniętej technologii większość czynności dotychczas wykonywanych przez pracowników wykonują liczne systemy informatyczne. Pozwala to na całkowite minimalizowanie liczby zatrudnionych pracowników. Przykładowo porównajmy koszty prowadzenia tradycyjnego sklepu ze sklepem internetowym. Zakładając tradycyjny sklep przedsiębiorca już na początku musi liczyć się z kosztami wynajmu pomieszczenia, spełniającego wszelakie standardy, a także zatrudnieniem pracowników, którzy będą obsługiwali nie tylko klientów, lecz także magazyn. W sklepie internetowym zarówno wynajem biura, jak i zatrudnianie licznych pracowników jest zbyteczne. Niezbędni będą jedynie pracownicy do obsługiwania programu zarządzającego sklepem internetowym. Podobna sytuacja ma miejsce w innych formach e-biznesu.
Inne korzyści to wygoda i oszczędność czasu. E-firmy dają klientowi 24 godzinny dostęp do szerokiego asortymentu e-usług bez konieczności wychodzenia z domu, pozwalając jednocześnie na porównywanie wielu ofert z jednego miejsca. Co więcej firmy w sieci coraz częściej oferują tańsze produkty, niż sklepy tradycyjne.
Pierwszy krok w e-biznesie
Zanim rozpoczniesz działalność, zadbaj o swój wizerunek w sieci. Zacznij od stworzenia własnej strony internetowej, która będzie Twoją wizytówką. Zwróć uwagę, że strona ta powinna być przejrzysta oraz zawierać wszystkie niezbędne informacje o Twojej firmie i oferowanych usługach. Nie zapominaj, że wygórowana cena nie świadczy o wartości strony, a kluczowym elementem pozwalającym na zwiększenie jej użytkowania jest pozycjonowanie. Jeśli chcesz budować wizerunek firmy za pomocą sklepu internetowego, zadbaj o to, by był on przede wszystkim prosty w obsłudze i dostępny dla każdego użytkownika.
Popularność w sieci
Prowadząc e-biznes miej na uwadze, że nie jesteś w sieci sam. Ciągły wzrost użytkowników Internetu ciągnie za sobą proporcjonalnie duży wzrost liczby e-firm. Jednym z ważniejszych sposobów zaistnienia jest wspomniane wcześniej pozycjonowanie strony www. Pozycjonowanie ma na celu wypracowanie jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki. Im wyżej w wynikach wyszukiwania pojawia się link do promowanego serwisu tym więcej użytkowników z niego korzysta. Na skuteczność pozycjonowania ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest popularność pozycjonowanych przez nas słów kluczowych. Jeżeli dane hasło jest już bardzo popularne w sieci, często wykorzystywane przez inne firmy, które do tego też są pozycjonowane, to jego skuteczność jest o wiele niższa. Ponadto ważną role odgrywają nasze linki umieszczone na partnerskich stronach, zwiększające popularność naszego serwisu.
Obok pozycjonowania godnym uwagi sposobem promocji są linki sponsorowane. Ciekawy jest fakt, że właściciel linku nie uiszcza opłaty za samo umieszczenie linku a jedynie za liczbę kliknięć użytkownika. Przykładem tego typu usługi jest Google Adwords.
Sklep na Facebooku
Ciekawy sposobów promowania e-sklepu zaprezentowała firma IAI SA. IAI kładzie duży nacisk na całkowitą współpracę z portalem Facebook, wykorzystując w pełni jego atuty społecznościowe. Należy zaznaczyć, że Facebook to blisko ćwierć miliarda potencjalnych klientów na świecie, w tym 6,5 mln w Polsce. Większość użytkowników Facebooka to ludzie młodzi, ciągle korzystający z Internetu, nastawieni nie tylko na dużą liczbę towarów, lecz także na ich wysoka jakość. IAI umożliwia im polecanie produktów, poddawanie ocenie, wystawianie komentarzy czy wysyłanie prywatnych wiadomości. Utrzymanie sklepu nie jest drogie. Od 1 sierpnia jednorazowy koszt instalacji sklepu to 249 zł, a miesięczny abonament – jedynie 24 zł. Sam sklep nie posiada żadnych ograniczeń w ilości produktów czy kategorii.
Internet daje firmie szerokie możliwości rozwojowe, a także pozwala na przełamanie wielu barier stawianych przed przedsiębiorcami. Jednak w natłoku codziennych obowiązków zdarza nam się, że zapominamy o kluczowy elemencie naszej działalności – kliencie. A przecież to on i jego zadowolenie stanowi najważniejszy czynnik, który decyduje o przyszłości naszego e-biznesu.
Iwona Karkus
Bankier.pl
