Skip to content

Jak młode firmy szukają inwestorów?

W dobie szerokiej konkurencji zaistnienie i rozwój stanowią dla młodej firmy duże wyzwanie. Wśród licznych form wsparcia przeznaczonych dla początkujących przedsiębiorców jedną z szans rozwoju są działające w całym kraju inkubatory przedsiębiorczości. Służąc swoim kapitałem i doświadczeniem, inkubatory wspierają młodych przedsiębiorców w fazie wzrostu, szukających pomocy doradczej, którym brakuje wiedzy i doświadczenia.

Adam, młody właściciel firmy informatycznej, od dwóch lat zmierza się z trudami prowadzenia własnej działalności gospodarczej. – Przez cały ten czas spotykałem się wielokrotnie z barierami stawianymi przed początkującymi przedsiębiorcami. Duże koszty prowadzenia działalności gospodarczej połączone z niskimi dochodami firmy, problem z uzyskaniem dotacji ze środków unijnych i wreszcie trudności w dochodzeniu zobowiązań od kontrahentów to tylko nieliczne ograniczenia, z jakimi musiałem się zmierzyć. Postanowiłem zatem poszukać inwestora – mówi. Adam podjął współpracę z jednym z polskich inkubatorów przedsiębiorczości. Dzięki wsparciu finansowemu i pomocy doradczej jego firma przetrwała liczne trudności i cały czas się rozwija.

Idea

Idea utworzenia inkubatorów przedsiębiorczości zrodziła się w połowie lat siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. W Polsce najliczniejsza grupa inkubatorów powstała w latach 1993 – 1999. Wśród nich do dziś funkcjonują m.in. Centrum Rozwoju Innowacji i Przedsiębiorczości w Poznaniu, Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości Politechniki Warszawskiej w Warszawie, Toruński Inkubator Przedsiębiorczości oraz Gdański Inkubator Przedsiębiorczości.

Podczas Światowego Forum Stowarzyszeń Przedsiębiorczości i Inkubatorów Parków Naukowych, w 2003 roku w Richmond przyjęto, że „inkubacja” jest procesem rozwoju ekonomicznego i socjalnego, skierowanym na doradzanie potencjalnym i początkującym przedsiębiorstwom (w fazie start-up), organizowanie oraz przyspieszenie ich wzrostu i sukcesu poprzez kompleksowy program wspieranie biznesu. Za główny jego cel uznano promowanie przedsiębiorczości młodych firm, które po upływie inkubacji będą w stanie samodzielnie finansowo funkcjonować.

Wyróżnia się wiele rodzajów inkubatorów. Specyficznym typem jest Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, uznawany jako przedłużenie procesu dydaktycznego. Oferta AIP skierowana jest do ludzi młodych, dopiero zaczynających swoją karierę zawodową i jednocześnie posiadających pomysł na dobry biznes. Obok AIP występują również inkubatory technologiczne, przeznaczone dla działalności z sektora zaawansowanych technologii tj. informatyka, telekomunikacja, elektronika czy farmaceutyka. IT służą zarówno pomocą w pozyskiwaniu finansów na rozwijanie innowacyjnych pomysłów ze środków zewnętrznych, również poprzez poszukiwanie potencjalnych inwestorów, jak i swoim know-how.

Dla kogo?

Stowarzyszenia skupiające polskie inkubatory przedsiębiorczości poszukują przede wszystkim firm nowo powstałych, małych i średnich przedsiębiorstw, wyrażających chęć rozwoju. Dzięki oferowanej pomocy zwiększają szansę na przetrwanie poważnych kryzysów jakie dotykają firmę zazwyczaj w pierwszych dwóch latach funkcjonowania. Cenią sobie zatem przedsiębiorców zaangażowanych, zmotywowanych, mających ciekawe projekty inwestycyjne o wysokim potencjale rynkowym, poszukujących pomocy zarówno finansowej, jak i doradczej.

Wśród szerokiej gamy usług inkubatory przedsiębiorczości oferują wsparcie finansowe projektów atrakcyjnych inwestycyjne, pomoc w pozyskiwaniu dofinansowań unijnych, system bezpłatnych szkoleń z zakresu organizacji i zarządzania firmą, doradztwo finansowe i księgowe a także pomoc w pozyskiwaniu cennych partnerów.

Uwaga! Jak przygotować się do rozmowy z inwestorem?

1. Zacznij od odpowiedzi na pytania: ,,jakie potrzeby ma moja firma? ‘’, ,,czy pomoc inwestora jest niezbędna?’’, ,,czego oczekuję od potencjalnego inwestora?’’,

2. Przygotuj precyzyjny biznesplan a także nastaw się na wiele skomplikowanych pytań od analityków. Nie zapominaj o tym, że inwestorzy oczekują tylko konkretnych informacji. Jeśli pomimo starań nie znasz odpowiedzi na pewne pytania zapewnij, że dostarczysz odpowiedzi w przeciągu kilku dni,

3. Zorientuj się jakie są potrzeby rynku związane z Twoim pomysłem i czy ma on szansę na dalszy rozwój,

4. Zgromadź osoby, które pomogą Ci w realizacji projektu, jeśli jest to konieczne zasięgnij porady specjalistów.

Lista instytucji wpierających młody biznes

Iwona Karkus
Bankier.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *