15.12 Prezenty świąteczne nie zawsze w koszty
Przed świętami wiele firm wysyła swoim kontrahentom kartki i prezenty świąteczne. To podziękowanie za rok dobrej współpracy, a jednocześnie forma przywiązania danej instytucji do przedsiębiorstwa. Jak taki wydatek rozliczyć w firmie?
Przy rozpatrywaniu tego typu spraw należy przypomnieć sobie zasadę, która mówi, że wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów.
– Wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że każdy wydatek na reklamę, przedsiębiorca uzna za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek został właściwie udokumentowany – wyjaśnia Jacek Stefański, adwokat z Kancelarii Michałowski Stefański Adwokaci.
Nasz ekspert dodaje, że w związku z tym wydatki związane z zakupem kartek świątecznych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Potwierdza to stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z 7 grudnia 2005 r. (sygn. akt: III SA/Wa 2865/05). Uznał on, że wydatki na zakup kartek świątecznych, kopert i kalendarzy wysyłanych do klientów służą reklamowaniu działalności przedsiębiorcy i mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Orzeczenie to zachowuje swoja aktualność w zakresie w jakim uznaje zakup kartek świątecznych za reklamę, mimo że zostało wydane już ponad 5 lat temu.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
