Pomoc eksperta

Podatki a handel w Internecie

Postępowania podatkowe w sprawach danych osób sprzedających na Allegro

Obecnie w kraju działają dwa referaty handlu internetowego przy Izbach Skarbowych w Bydgoszczy i we Wrocławiu.

Referat bydgoski został powołany, aby zapewnić równe warunki prowadzenia działalności gospodarczej w sieci wszystkim podmiotom. Jak podaje fiskus, ciężko jest konkurować osobie prowadzącej uczciwie działalność gospodarczą z kimś, kto dokonuje transakcji przez Internet, nie płacąc z tego tytułu podatków.

Wiele osób sprzedaje produkty za pośrednictwem serwisów internetowych nie rejestrując działalności gospodarczej i nie płacąc podatków, i nie chodzi wcale o sprzedaż kilku przedmiotów, za drobną kwotę. Chodzi o takie ilości i kwoty, które świadczą o prowadzeniu internetowego sklepu i nieodprowadzaniu z tego tytułu żadnych podatków.

Referat Handlu Internetowego od 2009 roku działa przy Izbie Skarbowej w Bydgoszczy, a obsługuje jednostki administracji podatkowej z terenu całego kraju. Kontroluje on podatników, czy odprowadzają daninę do fiskusa i czy jej wartość jest odpowiednia. Jak możemy przeczytać na stronie IS w Bydgoszczy, zakończone do tej pory przez urzędy skarbowe czynności sprawdzające i kontrolne wskazują, iż skuteczność dokonywanych przez Referat czynności analitycznych i weryfikacyjnych wynosi ponad 90 %. W samym tylko województwie kujawsko - pomorskim, z roku na rok zwiększana jest ilość kontrolowanych podmiotów.

 

  Liczba skontrolowanych podmiotów Liczba wykrytych nieprawidłowości Kwota wykrytych nieprawidłowości

I półrocze 2010

53

31

519 471 zł

I półrocze 2011

75

50

539 013 zł

 

 

Najczęstszymi błędami jakie występowały w tym obszarze były:

  • nieskładanie wymaganych przepisami prawa deklaracji podatkowych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą,
  • brak rejestracji w podatku VAT,
  • prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej,
  • brak dowodów zakupu towarów,
  • brak dokumentacji podatkowej,
  • firmanctwo w działalności gospodarczej,
  • zaniżanie przychodów poprzez niewykazywanie sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem portali aukcyjnych.

 

Dane użytkowników

Należy pamiętać, że handel na Allegro nie jest działaniem anonimowym. W przypadku czynności w sieci organy skarbowe mają możliwość występowania do podmiotu o ujawnienie danych związanych z transakcją. Same również dokonują czynności, dzięki którym pozyskują dane o prowadzonych transakcjach. W 2010 i w 2011 roku Izba Skarbowa we Wrocławiu korzystała z serwisu archiwizującego allekontrola.pl. Izba zawarła wówczas umowy z podmiotem gospodarczym o utworzenie bazy danych na podstawie danych użytkowników portalu.

W roku 2012 Izba Skarbowa we Wrocławiu i w Bydgoszczy zorganizowała przetarg na pozyskiwanie danych allegrowiczów. Przetarg to kolejny, po powołaniu Referatu Handlu Internetowego, element walki z szarą strefą w sieci. Referat zajmuje się monitorowaniem sieci w celu identyfikowania zjawisk i typowania podmiotów, które mogą naruszać przepisy prawa podatkowego i generować straty dla budżetu państwa. Informacje o takich podmiotach są następnie przekazywane do naczelników urzędów skarbowych.

Weryfikacji i analizie podlegają m.in. podmioty:

  • dokonujące transakcji za pośrednictwem platform aukcyjnych,
  • sprzedające za pośrednictwem sklepów internetowych,
  • wystawiające oferty na portalach ogłoszeniowych

W związku z tym, że omawiany Referat obsługuje aż 193 urzędy skarbowe, zdecydowano się na zakupu wsparcia informatycznego.

 

Piotr Szulczewski PIT.pl
Barbara Sielicka Bankier.pl

Uwaga!

W roku 2012 przetargi dotyczące nabycia baz danych o użytkownikach zostały unieważnione.

  • data utworzenia: 23-05-2012
  • data modyfikacji: 05-02-2014

Zadbaj o swój biznes.
Najbardziej kompletny program księgowy na rynku
w zdumiewająco niskiej cenie. Poznaj powód! www.ksiegapodatkowa.pl


Komentarze

Autor: northwood (11-03-2014 09:55:44)
Temat: Allegro a urzad skarbowy(założony sklep)
Witam serdecznie, Latem 2013 roku wyjechałem na program typu Work and Travel do USA. Za część mojego wynagrodzenia kupiłem jednorazowo rzeczy, które później w polsce wystawiłem na...pokaż całą treść
Witam serdecznie, Latem 2013 roku wyjechałem na program typu Work and Travel do USA. Za część mojego wynagrodzenia kupiłem jednorazowo rzeczy, które później w polsce wystawiłem na sprzedaż na allegro. Żeby było wygodniej i taniej, postanowiłem założyć sklep na allegro. Pytanie teraz Czy powinienem rozliczyć się z fiskusem? Dodam, że sprzedaje rzeczy, które kupiłem jednorazowo, nie przywożę, nie domawiam więcej rzeczy tylko cały czas jest ta sama ilość rzeczy którą przywiozłem. Czy w tym przypadku muszę się rozliczyć?zwiń
Dodaj swój komentarz
Drukuj