Aktualności podatkowe



12.12 Do kiedy kapitał początkowy

W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi terminu składania wniosków o obliczenie kapitału początkowego ZUS wyjaśnia: ZUS obliczy kapitał początkowy także po 2006 r.

Osoby, które jeszcze nie skompletowały wszystkich dokumentów mogą złożyć wniosek o ustalenie kapitału w dowolnym dla siebie terminie, nawet po 2006 roku. ZUS jest zobowiązany przyjąć i rozpatrzyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego w każdym czasie, a więc także w roku 2007 oraz w latach następnych - analogicznie jak w przypadku wniosku o emeryturę i rentę.

Rzecznik Prasowy ZUS, Przemysław PrzybylskiPrawo do emerytury jest uprawnieniem, które wynika z przepisu art. 67 Konstytucji RP stanowiącego, że obywatel ma m.in. prawo do zabezpieczenia społecznego w razie osiągnięcia wieku emerytalnego. Przepis ten pośrednio nakłada na ZUS obowiązek ustalenia kapitału początkowego na wniosek ubezpieczonego w każdym czasie, ponieważ kapitał początkowy jako podstawa do ustalenia przyszłej emerytury jest prawem nabytym ubezpieczonego.

Natomiast wynikający z art. 175 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązek skompletowania dla zatrudnionych pracowników dokumentacji umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego i przesłanie tej dokumentacji na żądanie organu rentowego w terminie do dnia 31 grudnia 2006r., ma charakter wyłącznie organizacyjny i określony został w celu ułatwienia ubezpieczonym kompletowania dokumentacji. Po 31 grudnia 2006 r. ubezpieczony, który do tego dnia nie złoży wniosku o ustalenia kapitału początkowego, będzie mógł sam przesłać potrzebne dokumenty do ZUS właściwego ze względu na miejsce zameldowania.

Pracodawcy są zobowiązaniu do wydawania - w każdym czasie - pracownikom oraz byłym pracownikom lub organowi rentowemu zaświadczeń, w tym m.in. zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7.

Ubezpieczeni nie powinni jednak czekać ze złożeniem wniosku o ustalenie kapitału początkowego do osiągnięcia wieku emerytalnego. Jest to związane z tym, iż wiele zakładów pracy jest likwidowanych lub przekształcanych, a zatem gdy ubezpieczeni będą czekali ze złożeniem dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego do czasu osiągnięcia przez nich wieku emerytalnego, mogą mieć trudności z uzyskaniem dokumentów z byłych, nie istniejących zakładów pracy (szczególnie zaświadczeń o wysokości zarobków) i odnalezieniem miejsca ich przechowywania.

Komentarze

Brak komentarzy
Dodaj swój komentarz