Aktualności podatkowe

Premier Morawiecki: mniejsze składki ZUS dla firm o niskich przychodach

2018-04-16

Zmniejszenie składek ZUS dla małych przedsiębiorców o przychodach do 2,5-krotności minimalnego wynagrodzenia zapowiedział Premier Mateusz Morawiecki na sobotniej konwencji Prawa i Sprawiedliwości.

 

Premier Morawiecki: Mniejsze składki ZUS dla firm o niskich przychodach

Premier Morawiecki: Mniejsze składki ZUS dla firm o niskich przychodach

 

"Pierwszym naszym projektem, pierwszą propozycją jest niższy ZUS, składka bardziej proporcjonalna do zarobków w wysokości 2,5-krotności wynagrodzenia minimalnego, czyli 5300 zł, co też będzie się zmieniało w kolejnych latach” – powiedział Mateusz Morawiecki uczestniczący w konwencji Prawo i Sprawiedliwości w Warszawie.

Pomysł uzależnienia wysokości składek ZUS od wielkości przychodów przedsiębiorcy od dwóch lat wraca jak bumerang. Być może tym razem dojdzie on do skutku. Na początku 2018 roku powołano międzyresortowy zespół, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Celem zespołu jest wypracowanie nowego systemu naliczania składek dla najmniejszych przedsiębiorców. Wysokość składki nie ma być stała dla małego i dużego biznesu, jak obecnie, lecz uzależniona od wysokości przychodu (a nie dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty).

[aktualizacja 17.04.2018]: Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz w rozmowie z PAP powiedziała - "Szacujemy, że z tego rozwiązania, które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r, skorzysta prawie 200 tys. małych firm. Co bardzo istotne, mała działalność gospodarcza to propozycja, która odegra ogromną rolę przy ograniczeniu szarej strefy i przedłużaniu żywotności małych firm, szczególnie po drugim roku działalności, kiedy wyczerpują limit preferencyjnego ZUS-u dla nowych działalności. Według naszych wyliczeń, prawie 60 tys. przedsiębiorców rocznie wypada z systemu zabezpieczenia społecznego właśnie z powodu nieosiągnięcia odpowiedniej skali lub rentowności biznesu. Nie wiemy, co się z nimi dalej dzieje, mogą na przykład rejestrować działalność na innego członka rodziny lub przenieść ją za granicę." 

 

Ile zapłacą firmy o niskich przychodach na obniżony ZUS?

 

Mało kto skorzysta z niższych składek ZUS

Pojawiają się już negatywne komentarze, zwracające uwagę na fakt, że takich niskich przychodów w kwocie do 5250 zł miesięcznie osiąga naprawdę niewiele firm, najczęściej są to osoby dorabiające do emerytury czy renty lub pracujące na etacie, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dorabiające niewielkie sumy. Te ostatnie korzystają ze zbiegu tytułu ubezpieczenia i opłacają tylko składkę zdrowotną, więc też niewiele zyskają. 

 

Księgowi komentują składkę ZUS uzależnioną od przychodu

Źródło: Grupa dyskusyjna na FB

 

Zmiana może być korzystna tylko dla działalności na niewielką skalę. Nowe rozwiązania mogłyby wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku. Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Jacek Sasin powiedział, że projekt niskiego ZUS dla małych przedsiębiorstw wkrótce trafi na obrady rządu.

 

Katarzyna Sudaj, PIT.pl

POBIERZ DARMOWY PROGRAM do rozliczenia PIT 2017

Komentarze

Autor: Katarzyna Sudaj PIT.pl (23-04-2018 13:56:43)
Temat: do mnul
Ma Pan rację i zgodnie z prawdą w tekście widnieje: ...... najczęściej są to osoby dorabiające do emerytury czy renty lub pracujące na etacie, a w ramach...pokaż całą treść
Ma Pan rację i zgodnie z prawdą w tekście widnieje: ...... najczęściej są to osoby dorabiające do emerytury czy renty lub pracujące na etacie, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dorabiające niewielkie sumy. Te ostatnie (czyli osoby pracujące na etacie i dorabiające na własnej działalności) korzystają ze zbiegu tytułu ubezpieczenia i opłacają tylko składkę zdrowotną, więc też niewiele zyskają. " Nie napisano, że rencista nie płaci składek społecznychzwiń
Autor: mnul (21-04-2018 07:54:50)
Temat: składka dla rencisty
Rencista płaci nie tylko zdrowotne, ale również społeczne, autor coś nie do końca jest poinformowany. Tak było dawniej....pokaż całą treść
Rencista płaci nie tylko zdrowotne, ale również społeczne, autor coś nie do końca jest poinformowany. Tak było dawniej. zwiń
Autor: handlarz mały (20-04-2018 14:07:52)
Temat: to nie jest ulga dla mało zarabiających!
Obniżony ZUS powinien być liczony od DOCHODU a nie przychodu!!! Tylko wtedy możemy mówić o jakiejkolwiek sprawiedliwej uldze dla mało zarabiających. W przeciwnym wypadku jest zwykły makaron...pokaż całą treść
Obniżony ZUS powinien być liczony od DOCHODU a nie przychodu!!! Tylko wtedy możemy mówić o jakiejkolwiek sprawiedliwej uldze dla mało zarabiających. W przeciwnym wypadku jest zwykły makaron na uszy dla niekumatych wyborców. Panie premierze jeżeli chce pan naprawdę pomóc mikro przedsiębiorcom to proszę to zrobić a nie ściemniać tak jak z dopłatami do wymiany pieców z węglowych na gazowe. Tylko głupiec się skusi na tą dopłatę, bo ogrzanie domu gazem kosztuje 10 razy więcej niż węglem i w jednym sezonie wyda na gaz więcej niż dostał na zakup pieca. Jak chce pan walczyć ze smogiem to proszę obniżyć VAT na gaz zamiast max 23% na np 7%. Do tego nie trzeba być ekonomistą ale tylko ekonomista wie jak omamić i okantować biednego tak by myślał że coś zyskał. zwiń
Autor: handlarz mały (20-04-2018 13:51:56)
Temat: to nie jest ulga dla mało zarabiających!
Przychód 5200zł w handlu to zarobek rzędu 500-800 zł! Pytam się więc dla kogo ta ulga??? Chyba tylko dla tego którego narzędziem pracy jest młotek albo miotła,...pokaż całą treść
Przychód 5200zł w handlu to zarobek rzędu 500-800 zł! Pytam się więc dla kogo ta ulga??? Chyba tylko dla tego którego narzędziem pracy jest młotek albo miotła, bo ta ulga nie obejmie nikogo co prowadzi jakąkolwiek działalność handlową. Muszę sprzedać za min 10 000zł żeby zarobić jedynie na ZUS a dla mnie wtedy nie zostaje praktycznie nic. Jednak dla rządu już jestem bogaczem któremu ulga się nie należy. Brawo panie Morawiecki i pan jest ekonomistą? No tak bankowcem.zwiń
Autor: Micro (17-04-2018 16:07:38)
Temat: Zus
Niech zrobią szybko to a nie gadają i nic z tego nie bedzie. Ciekawe co z tymi ktorzy sa jeszcze na pomniejszonym zusie? powinni zlikwidowac calkowicie zus na...pokaż całą treść
Niech zrobią szybko to a nie gadają i nic z tego nie bedzie. Ciekawe co z tymi ktorzy sa jeszcze na pomniejszonym zusie? powinni zlikwidowac calkowicie zus na 2 lata bo jak firma nowa ktora jeszcze nic nie zarobila ma płacić z czego?! Chcialbym miec te 5200 o takiej kwocie moge narazie pomarzyć zwiń
Autor: Darek (17-04-2018 13:21:31)
Temat: Coś dla mnie!!
W końcu będę mógł założyć działalność bo do tej pory składka 1300 ZUS była nie do zaakceptowania przy moich dochodach. Brawo Panie Premierze !!!
Autor: Johnny (16-04-2018 23:52:11)
Temat: Dobrze będzie
W końcu doczekam się tego programu! Długo czekałem na to. Chce zaznaczyć, że to nie jest program comiesięcznego wsparcia dla małych firm tylko dla takich firm, którym...pokaż całą treść
W końcu doczekam się tego programu! Długo czekałem na to. Chce zaznaczyć, że to nie jest program comiesięcznego wsparcia dla małych firm tylko dla takich firm, którym zdarza się gorszy miesiąc zarobkowy i stały duży zus zżera im mały przychód gdzie nie mogą już na nic wydać. Jak sama nazwa samozatrudnienia mówi mały przedsiębiorca wg definicji między innymi nie zarabia regularnej pensji co miesiąc i bywa, że ma gorszy mc a na zus musi i tak zapłacić. Pytanie i zmartwienia powinny raczej być ile będą wynosić te widełki w tych mniejszych przychpdach i jaki zus będzie po przekroczeniu tej 2,5 krotności. Tym widzę nie za bardzo się ktoś martwi.zwiń
Autor: Iwona (16-04-2018 19:23:37)
Temat: dla malych firm
bardzo ciesze się nad nowa propozycja dla małych przedsiębiorstw. Aby tylko nasi myśliciele nie odbiegli od tematu i nie zwodzili biednych ludzi dla których zarobienie 5ooo zl...pokaż całą treść
bardzo ciesze się nad nowa propozycja dla małych przedsiębiorstw. Aby tylko nasi myśliciele nie odbiegli od tematu i nie zwodzili biednych ludzi dla których zarobienie 5ooo zl na mc to jest cos. Podniesienie do 10 000 to już kwota zawyzona zależy jaka posiada się firme nie wszyscy maja takie możliwości wiem z rozmow z ludzmi ze dla wybranych osob 20 000 to kwota dla której szkoda pracować kochani nasi parlametarzysci posłowie pozwolcie zyc ludziom którzy walcza o przetrwanie zwiń
Autor: piu (16-04-2018 18:06:27)
Temat: zarabianie w przychodach
Nie mam nic do pana premiera M. ale takie teksty o zarabianiu w przychodach powinien sobie darować, limity wg dochodów to wyznacznik zarobku.
Autor: zwyczajny (16-04-2018 14:56:56)
Temat: gdzie rowne traktowanie
znowu rząd w pośpiechu zrobi bubel z którego będą nadużycia. Ale ja pytam gdzie równe traktowanie przedsiębiorców, składka powinna być procentowa dla wszystkich i niewysoka!!! Teraz więksi...pokaż całą treść
znowu rząd w pośpiechu zrobi bubel z którego będą nadużycia. Ale ja pytam gdzie równe traktowanie przedsiębiorców, składka powinna być procentowa dla wszystkich i niewysoka!!! Teraz więksi będą się dzielić na malutkie firemki żeby rozdrobnić dochód. Kolejna paranojazwiń
Autor: Grzegorz (16-04-2018 13:12:35)
Temat: Sam_bowiem
Ja prowadzę działalność jednoosobowa, nazywa się to firma i niestety nie zarabiam 5000 zł.
Autor: adam (16-04-2018 11:22:15)
Temat: SUPER pomysł
Ja mam taką firmę i bardzo bym się ucieszył z obniżenia kosztu ZUS
Autor: Bibi (16-04-2018 11:19:20)
Temat: Składki ZUS
Obniżka ZUS ok, ale zlikwidujcie wielokrotne płacenie składki zdrowotnej. Pracuję na etat + 1/4 etatu + działalność razem na nfz państwo zabiera mi ok 1000 zł a...pokaż całą treść
Obniżka ZUS ok, ale zlikwidujcie wielokrotne płacenie składki zdrowotnej. Pracuję na etat + 1/4 etatu + działalność razem na nfz państwo zabiera mi ok 1000 zł a do lekarza i tak idę z Medcover\'a. Po roku w PIT skarbówka zwraca mi ok. 70% tego co zapłaciłem i tak ten pieniądz krąży jak głupi. To jakaś paranoja. Obniżyć zdrowotne zlikwidować jego zwrotzwiń
Autor: kukunamuniu (16-04-2018 09:41:49)
Temat: a kwota wolna w UK obecnie 11850 Ł
wszyscy nam robią dobrze - po cichu, w ciemności
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj swój komentarz